Autovisie
Autovisie Nieuws 25 jan 2021
Leestijd: 2 minuten

Lotus Type 131 wordt hybride-sportwagen, andere types eruit

Al verschillende malen kondigde Lotus over de afgelopen decennia nieuwe modellen aan, maar compleet nieuw ontwikkelde sportwagens van het legendarische merk bleven altijd uit. Nu lijkt het dan toch echt te gaan gebeuren. Lotus kondigt de Type 131 aan, wat de eerste van een reeks nieuwe modellen is.

Type 131 is slechts de codenaam. Hoe de sportwagen uit Hethel gaat heten,  weet alleen Lotus zelf. Aan de sportwagen wordt al enkele jaren gewerkt en nu lijkt het moment daar dat de productie kan gaan beginnen. De fabrikant laat nog niets los. Feit is dat de auto over een compleet nieuwe aluminium architectuur beschikt. De bodemsectie is geschikt voor elektrificatie. De Type 131 zal echter niet louter met een elektrische aandrijflijn verschijnen. Het nieuwe model trapt af met een geëlektrificeerde verbrandingsmotor. Naar verluidt levert Geely de krachtbron, waar de Engelse sportwagenbouwer tot op heden bij Toyota door de magazijnen struinde.

Op de schop

De Type 131 komt later dit jaar uit. Voordat het zover is, bouwt Lotus het huidige productieprogramma af. De Elise, Exige en Evora bevinden zich in hun allerlaatste productiejaar. Daarmee komt een einde aan het historische instapmodel Elise. In 1995 werd die auto gelanceerd en in de afgelopen 2,5 decennia twee maal grondig vernieuwd. De Exige draait alweer twee decennia mee. De Evora kwam dertien jaar geleden op de markt. Het was tevens het laatste volledig nieuwe model, uitgezonderd de nog te verschijnen elektrische hypercar Evija. Van het trio zijn in totaliteit 55.000 stuks gebouwd.

Lotus Elise

Vierpersoons Lotus

De Engelsen kondigden al in 2010 een compleet nieuw programma aan, bestaande uit onder andere een nieuwe Elise, een vierpersoons model en het topmodel Esprit. Door een verandering in het management kwam er niets van de plannen terecht. Lotus ging door met het verbeteren van de bestaande modellen. Zo verschenen er tal van edities van de Evora, zoals de 410 en 430.

Tot welke merken hoort Lotus?

Het nieuwe management, onder leiding van de Chinese autobouwer Geely dat ook Volvo, Polestar en een deel van Proton in zijn portfolio heeft, staat Lotus er sterker dan ooit voor. Het heeft een overeenkomst met Alpine getekend, waaruit een elektrisch sportwagenduo moet voortkomen.

Lotus Evija
Lotus Evija

Dat model staat los van de Evija, het bijna 2000 pk sterke elektromonster dat later dit jaar wordt uitgeleverd. Lotus bouwt er 130 stuks van voor een prijs van zo’n twee miljoen euro per stuk. De in de Evija gebruikte elektrotechniek komt echter niet terug in de elektrische Type 131. Lotus kiest voor afwijkende technologie, al zal de Evija wel de leerschool vormen voor de elektro-Type 131.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.