De Lucid Air Sapphire heeft meer dan 1200(!) pk!
Lucid Motors kennen we inmiddels als het bedrijf van de ongekend snelle elektrische sedans. Het topmodel van de Amerikanen was tot voor kort de Dream Edition Performance, waarmee je zonder problemen een Taycan Turbo S verpulvert in een dragrace. Toch moest er nog wat vermogen bij, vonden ze bij Lucid. Daarom is de Sapphire in het leven geroepen.
Het bedrijf uit Newark, Californië, noemt de Lucid Sapphire ‘s werelds eerste ‘luxe elektrische super-sport sedan’. Volledig volgens de Amerikaanse traditie van het beste zijn in dingen waar je alleen zelf aan meedoet.
De prestaties van de Lucid Air Sapphire
CEO Peter Rawlinson, geeft aan dat het bedrijf lang gezocht heeft naar de soort prestaties die de Sapphire nu levert. Net als Tesla met de Model S Plaid, levert nu ook Lucid een model dat de standaardsprint aflegt in minder dan 2(!) seconden. Daarnaast heeft de auto minder dan 4 seconden nodig om de 160 km/h aan te tikken. Bovendien ligt de topsnelheid van de Amerikaan op 322 km/h.
Dat doet het met drie elektromotoren die door Lucid zelf ontwikkeld en geproduceerd zijn. De drie motoren leveren nóg meer vermogen dan de al zeer indrukwekkende Dream Editions met 1111 pk. De Sapphire levert naar eigen zeggen meer dan 1200 pk. Dat is fors meer dan een Model S Plaid die ‘slechts’ 1033 pk levert.
Ondanks het feit dat de krachtigste Lucid Air meer vermogen heeft dan de Model S Plaid, heeft hij het moeilijk in dragraces tegen de Plaid. Zie de video hierboven. Het is dus nog maar de vraag of de Sapphire het tij kan keren in het voordeel van Lucid. Maar met een vermogen van meer dan 1200 pk zet het bedrijf wat dat betreft in ieder geval een stap in de goede richting.
Sportstoelen in een luxe sedan
In de Lucid Air Sapphire vind je geen ultra-comfortabele loungestoelen, zoals je bij een traditionele luxe sedan misschien zou verwachten. Daarentegen krijg je de beschikking over heuse sportstoelen die je misschien ook wel nodig hebt in een auto met 1200 pk.
De auto krijgt bovendien carbon keramische remmen en de suspensie is gefocust voor op het circuit. Naar eigen zeggen voor een sportieve rijervaring gefocust op de beleving van de chauffeur. Bovendien krijgt de Sapphire de beschikking over een ‘aerodynamisch pakket’ die de auto voorziet van diverse spoilers en dergelijke. Uiteraard met als doel de auto zo aerodynamisch mogelijk te maken.
Dit is hoeveel een 1111 pk-sterke Lucid Air in Nederland gaat kosten
De productie van de Sapphire zal de eerste helft van 2023 van start gaan. Als is het bij Lucid altijd maar de vraag of ze zich aan hun doelstellingen kunnen houden…
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten