Lucid Air verslaat Tesla Model S Performance in een dragrace
Lucid Motors presenteert binnenkort de Air, een elektrische auto die op meerdere vlakken ‘de beste’ moet zijn. Qua sprintcijfers laat de sedan nu al zien sneller dan een Model S te zijn.
De Lucid Air wordt deze week eindelijk onthuld, nadat de auto al jaren wordt aangekondigd. Desondanks is het model ook nu nog zijn concurrenten waarschijnlijk te snel af, gezien de details die de fabrikant de laatste weken heeft gedeeld.
Snellader
Zo moet de Air bijvoorbeeld de snelst ladende elektrische auto ter wereld zijn. Volgens Lucid Motors kan de supersedan aan de snellader 20 mijl of 32 kilometer per minuut bijladen. Binnen 20 minuten moet je daardoor weer 300 mijl of 482 kilometer ver kunnen rijden. Dat vertaalt zich in een laadvermogen van ruim 300 kW, meer dan welke elektrische auto van nu dan ook. De Porsche Taycan moet het doen met een piekvermogen van 270 kW.
Daarnaast moet de Air ook de elektrische auto worden met het grootste bereik. Het topmodel krijgt een 130 kWh-accu mee, goed voor een bereik van 517 mijl of 728 kilometer. Althans, volgens de Amerikaanse EPA-norm. Die valt normaliter op papier lager uit dan de Europese WLTP-standaarden. We verwachten daarom een WLTP-bereik dat boven de 800 kilometer ligt.
1000 pk
Indrukwekkende prestaties, maar als het gaat om vermogen en sportiviteit heeft de Lucid Air ook veel te bieden. In de sterkste configuratie, met een elektromotor op de voor- en achteras, heeft de sedan een vermogen van dik 1000 pk. Lucid Motors spreekt nu over een sprint van 0 naar 100 km/h in 2,5 seconden en een topsnelheid van 320 km/h. Een prototype van de Air haalde jaren geleden overigens al een veel hogere topsnelheid.
Tot voor kort waren dat enkel cijfertjes op papier, maar Lucid Motors heeft nu een video gelanceerd waarin hun auto het opneemt tegen – uiteraard – een Tesla Model S Performance. Het resultaat is zoals je kunt verwachten als een fabrikant zo’n video plaatst: de Air wint met gemak.
Tesla Model S Performance
Beide auto’s legden een kwart-mijl af, ofwel 400 meter. De Lucid Air deed daar maar 9,9 seconden over, de Tesla-tijd wordt in de video niet gedeeld. Op de beelden is wel te zien dat de kersverse supersedan de andere Amerikaan met gemak verslaat. Bovendien – en uiteraard – kunnen we meer dragraces tussen de Air en andere (elektro-)auto’s verwachten, want op het einde van de video zien we ook een flits van de Porsche Taycan.
Volgens Lucid Motors is de Air in staat om die 400 meter áltijd in 9,9 seconden af te leggen, mede door de aanwezigheid van een 900 Volt-systeem en een geavanceerd systeem voor de temperatuurmanagement van de aandrijflijn. Grappig en zeker geen toeval: de Lucid Air wordt aanstaande woensdag, op de negende dag van de negende maand (9-9) gepresenteerd.
Prijs Lucid Air
Lucid Motors is van plan om de eerste auto’s begin volgend jaar aan klanten te leven. Naar verwachting kost het topmodel, met 130 kWh-accu, zo’n $100.000. De basisversie, met kleinere batterij en mindere prestaties, kost volgens de fabrikant ongeveer $55.000. Aanstaande woensdag horen we meer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten