Deze samenwerking zet de deur open voor EV’s van Sony en Apple
En weer kondigt een start-up de komst van een elektromodel aan. Deze keer lijken de plannen echter wat concreter dan een droom die te mooi is om waar te zijn. Autogigant Magna International gaat zich namelijk bemoeien met de zaak.
Het gaat om de Israëlische start-up REE Automotive, dat al een platform voor elektrische auto’s in de kraamkamers heeft. Om dat platform ook aan de man te brengen, heeft het nu de hand van autogigant Magna International geschud. De twee partijen gaan samenwerken om een modulaire elektro-auto te bouwen.
Diensten en oplossingen
Volgens de twee partijen is die auto klaar om gebouwd te worden volgens de gewenste specificaties van ‘wereldwijde technologiebedrijven en spelers in e-mobility’. “Veel grote bedrijven zijn zeer geïnteresseerd in het creëren van mobiliteistdiensten en -oplossingen. Maar die bestaan vandaag de dag nog niet”, zo stelt Daniel Barel, ceo van REE Automotive tegenover Bloomberg. “Het voertuig dat we bouwen kan elke naam van welk merk dan ook dragen, maar het wordt altijd aangedreven door REE.”
Het zijn plannen die we de afgelopen jaren al vaker uit de hoek van start-ups hebben gehoord, maar door de samenwerking met Magna International lijken deze plannen ook echt werkelijkheid te kunnen worden. Dat bedrijf is immers een gigant in de autowereld en bouwt al jaren auto’s voor bijvoorbeeld Mercedes-Benz (G-Klasse), Jaguar (I-Pace) en BMW (Z4).
Sony en Apple
Tegelijkertijd heeft het in de afgelopen periode al vaker auto’s gebouwd voor grote techbedrijven. Zo hielp het Sony eerder al met de ontwikkeling en bouw van de Vision-S. Onlangs liet Magna nog weten ‘heel graag’ een elektrische auto voor Apple te gaan bouwen. Ook Fisker sloot vorig jaar een deal met de Canadese autogigant om de Ocean SUV in het Oostenrijkse Graz te bouwen. Magna startte vorig jaar een joint venture met LG Electronics, om samen elektrische aandrijflijnen te vervaardigen.
Al met al is de samenwerking tussen Magna en REE een interessante. De elektro-auto die de twee partijen willen bouwen, kan de verhoudingen in de autowereld op de kop zetten. Het biedt bedrijven van buíten die autowereld, zoals techbedrijven, immers de mogelijkheid om de markt eenvoudiger te betreden. Waar en wanneer de twee partijen met elkaar aan de slag gaan, is nog onduidelijk. Wel stelt REE al dat er inmiddels al bestellingen zijn geplaatst voor zo’n 260.000 voertuigen die het platform van het bedrijf willen gebruiken.