Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 17 feb 2020
Leestijd: 2 minuten

Mahindra XUV300 wint als eerste Indiase auto de ‘Safer Choice’-award

De Mahindra XUV300 is een Indiase auto en hoewel wij Europeanen al snel twijfelen aan dergelijke modellen, blijkt dat die vrees in dit specifieke geval ongegrond is. De auto heeft namelijk als eerste Inidase model de ‘Safer Choice’-award gekregen van Global NCAP.
Die titel krijgt een autofabrikant natuurlijk niet zomaar. De ‘Safer Choice’-award werd geïntroduceerd tijdens de Delhi Auto Expo in 2018 en kent de volgende criteria:
  1. Het model moet een score van vijf sterren behalen met betrekking tot protectie van volwassenen;
  2. Het model moet een score van minimaal vier sterren behalen met betrekking tot protectie van kinderen;
  3. Het model moet Electronic Stability Control bevatten. Wanneer dit optioneel is, moet het als individuele optie te bestellen zijn en op minstens 20% van de verkochte auto’s worden geleverd;
  4. Het model moet voldoen aan de vereisten voor voetgangersbescherming;
  5. Al deze vereisten moeten worden gevalideerd in een door Global NCAP aangewezen laboratorium.

“Het feit dat Mahindra deze titel heeft gekregen is een historisch moment, voor zowel het merk als de Indiase auto-industrie”, zegt David Ward, CEO en president van Global NCAP. “Nadat we in 2018 een doel hebben gesteld, zijn we erg tevreden met het feit dat een Indiase fabrikant de leiding wat betreft verkeersveiligheid heeft genomen.”

MG ZS EV

Mahindra is niet het eerste Oosterse merk dat verrast met deze uitslag. Een paar maanden geleden haalde MG namelijk ook de hoogste score bij de Europese veiligheidstesten. De ZS EV, MG’s elektrische SUV, haalde namelijk vijf volle sterren bij de Euro NCAP. Daarmee was het de eerste elektrische SUV in het B-segment met die score. Andere EV’s die het model voorgingen zijn de Audi E-tron, de Mercedes-Benz EQC en de Tesla Model 3.

Nu lijkt het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld dat auto’s veilig zijn en dergelijke testen redelijk positief afsluiten. Toch was dat jaren geleden lang niet het geval, toen met name Chinese auto’s niet bepaald de veiligste reputatie wisten op te bouwen. Het Chinese Landwind wilde voet aan land zetten op ons continent, maar o.a. onze eigen ANWB stak daar een stokje voor.

Crashtest

Tijdens de crashtesten van die auto’s bleek dat inzittenden een frontale botsing bij een snelheid van 65 km/h niet wisten te overleven. De ANWB wist toen te melden dat het ‘in twintig jaar niet zo’n onveilige auto had getest’. De reputatie van Chinese auto’s was daardoor flink geschaad. Maar met de steeds betere scores van tegenwoordig lijkt het de goede kant op te gaan.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.