Maserati blijft Modena trouw, geen overnamebod
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmaserati-modena-plant-2.jpg)
Met het productie-einde van de eigen GranCabrio en GranTurismo en de 4C Spider voor zustermerk Alfa Romeo is toekomst van de fabriek van Maserati in hartje Modena onzeker geworden. Het management van de Italiaanse autobouwer geeft nu meer duidelijkheid.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmaserati-modena-plant.jpg)
Met de productie van de volumemerken Ghibli, Quattroporte en Levante elders in Italië is de faciliteit in Maserati’s thuishaven slechts een kleine speler voor wat betreft de productie geworden. En dat zal het ook in de toekomst blijven, zo wordt nu duidelijk. Gisterenavond hebben vertegenwoordigers van de vakbonden van Maserati’s management te horen gekregen dat de fabriek in Modena wordt “toegespitst op de fabricage van speciale high-performance sportwagens met hoogstaande technologie”. Anders gezegd, de elektrische sportwagen die de Italianen op de agenda hebben staan, krijgt zijn thuisbasis in Modena. Het model naar voorbeeld van de Alfieri-concept moet er als coupé en spyder komen, beide met een volledig elektrische aandrijflijn. Het eerste exemplaar moet in de eerste helft van 2020 van de band rollen. Daartoe wordt al deze herfst de productielijn gemoderniseerd.
Elektrische SUV
De komst van de elektrische Alfieri werd vorig jaar officieel aangekondigd. De sportwagen, die eerder als concept werd gepresenteerd en toen nog verschillende benzinemotoren zou krijgen, maakt deel uit van een veelomvattende investering in het productprogramma. De Italianen plannen momenteel de opvolgers van de Ghibli, Quattroporte en Levante met plug-in hybride-techniek, een kleinere SUV ter grootte van de Alfa Romeo Stelvio en een elektrische SUV op basis van de Levante.
Overname
Het nieuws volgt kort na een geruchtenstroom dat het Chinese Zhejiang Geely Holding Group in Maserati én Alfa Romeo geïnteresseerd is. De Aziatische autobouwer ontkent echter. Het geeft aan dat er zelfs geen contact is met Maserati’s eigenaar Fiat.