Maserati bouwt geen kleine auto’s vanwege winstmarge
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Fmaserati-ghibli-s-q4.jpg)
Alles leuk en aardig, maar een Italiaanse bouwer van luxewagens gaat zich toch niet bezighouden met kleine autootjes? Zo denkt Maserati er blijkbaar over, want de fabrikant zweert dat het niet kleiner gaat dan de Ghibli of de Levante.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Fmaserati-ghibli-s-q4.jpg)
Vorig jaar kwam er nog een kleinere SUV dan de Levante voor in de planning van Maserati. Hij leek al vrij uitgewerkt, want hij moest komen te staan op een nieuw lichtgewicht platform en zou er komen met verschillende plug-in hybrid-aandrijflijnen. Ze hadden zelfs al bedacht dat de auto semi-autonoom moest kunnen rijden. Maar dat alles lijkt er nu toch niet meer van te komen. Harald Wester, CEO van Maserati, liet namelijk weten dat ze niet met een kleiner model dan de Ghibli of Levante zouden komen. “You don’t want to go down. You want to go up.”
Plannen
Wester refereerde met zijn uitspraak naar het feit dat er op grotere modellen een grotere winstmarge zit. Deze kan Maserati goed gebruiken. Daarom is er op dit moment ook geen ruimte voor een instap-Maserati. Dat zou dus inhouden dat de autofabrikant nu al afwijkt van de planning die vorig jaar gepresenteerd werd door toenmalig FCA CEO Sergio Marchionne.
Door het mogelijk schrappen van de kleinere auto kan Maserati wel alle focus leggen op een auto die we volgend jaar opgediend zouden moeten krijgen: de Alfieri. Deze auto werd in 2014 voor het eerst geïntroduceerd, maar is ondertussen al meerdere malen opgeschoven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F11%2FMaserati-Alfieri-front.jpg)
Alfieri
Alles wat we tot nu toe van de Maserati Alfieri gezien hebben oogt uitermate smakelijk. Nu staat de introductie van een productiemodel gepland voor de Autosalon van Geneve in 2020. De Alfieri zou er dan in drie smaken moeten komen: mild hybrid, plug-in hybrid en volledig elektrisch. Die laatste heeft dan drie elektrische motoren en vierwielaandrijving. De productie moet in 2021 of 2022 starten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had