Maserati Grecale komt nóg later
De Maserati Grecale wordt een echte Maserati, want de Italiaanse autobouwer brengt in de goede traditie van het ooit legendarische merk de SUV later op de markt dan gepland. De onthulling van de Grecale stond oorspronkelijk voor 16 november gepland. Het wordt pas ná 2021.
De Italianen zijn verstandig en noemen nu geen definitieve datum voor de onthulling. Het merk houdt het op “voorjaar 2022”, zodat de fabrikant onveranderd met de introductiedag kan schuiven. De Grecale had volgens de oorspronkelijke kalender al lang leverbaar moeten zijn.
Productieproces
Dat de Grecale nog later wordt voorgesteld heeft volgens Maserati te maken met “verstoringen bij toeleveranciers van componenten, die noodzakelijke onderdelen leveren om het productieproces af te ronden”. Maserati geeft aan dat de leverancier van de chips om elektronische systemen aan te sturen onvoldoende exemplaren kan leveren, waardoor de hoeveelheid te bouwen auto’s niet op de verwachte marktvraag kan worden afgestemd. De fabrikant beweert dat de Grecale over baanbrekende technologie beschikt, met name op het gebied van connectiviteit en human-machine interface.
Volumemodel
De Grecale wordt binnen Maserati gezien als een belangrijk verkoopmodel. De crossover is een aanvulling op het reguliere leveringsprogramma. Hij komt naast de Ghibli in het gamma, net onder de iets langere Levante. Door de positionering valt de Grecale in een marktsegment waarin veel meer personen wereldwijd shoppen. De Italianen hopen zodoende ook hogere verkoopvolumes te realiseren. De Grecale moet het best verkochte model van Maserati worden en een belangrijke bijdrage leveren om het eerder gestelde verkoopdoel van 75.000 Maserati’s op jaarbasis te realiseren. Die verkoopprognose werd eerder afgegeven voor de Ghibli, Quattroporte en Levante tezamen, maar het trio was niet in staat om zoveel harten wereldwijd te veroveren.
Alfa Romeo Stelvio
De fabrikant werkt al jaren aan de ontwikkeling van de crossover. De technische basis wordt gelegd door de Alfa Romeo Stelvio, zij het dat de bodemsectie specifiek voor Maserati is herzien. Hij wordt iets langer dan zijn zustermodel, en beschikt over een langere wielbasis. De aandrijflijnen gaat de Grecale delen met de andere Maserati-modellen, zoals met de Ghibli. De V6-motor komt echter uit de MC20, zij het in een licht geknepen configuratie. Een volledig elektrisch aangedreven versie staat op de agenda. De voordeligste versie van de Porsche Macan-tegenhanger gaat in Nederland ongeveer 100.000 euro kosten. Wanneer Maserati precies de productielijn in de Italiaanse fabriek van de eveneens vijfpersoons Alfa Romeo Stelvio opstart, is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar