Maserati kondigt eerste raceplan aan, nog geen MC20-racer
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2F5SW-MC20-eerste-in-NL.jpg)
Dat Maserati opnieuw gaat racen, was bekend. Volgens het merk vormt de MC20 een uitstekende basis voor een racewagen. Maar daar horen we al een tijd niets meer over. Is Maserati van mening veranderd? Vandaag kondigen de Italianen aan in het ABB FIA Formula E World Championship te stappen.
Om gelijk antwoord op de vraag te geven, de Italianen spreken over ‘de eerste stap in de nieuwe autosportstrategie’. En dus is het plan een raceversie van de MC20 te bouwen zeker niet van tafel. De fabrikant gaat, zoals het merk het zelf aangeeft, in meerdere racevormen en -klasses terugkeren. De oud-wereldkampioen Formule 1 onderzoekt momenteel hoe en wat het met de MC20 gaat doen. De naam van het nieuwste model uit Modena verwijst al naar een circuitcarrière, want MC staat voor ‘Maserati Corse’ zoals dat een kleine twintig jaar geleden ook gold voor de MC12. Nu was laatstgenoemde gebouwd als racewagen, waarvan een straatauto is afgeleid. Bij de MC20 is dat omgedraaid, zij het dat bij de ontwikkeling van de MC20 ook rekening is gehouden met een circuituitmonstering.
Maserati deelt ook eerste details van volledig elektrische MC20
Wanneer Maserati meer loslaat over de racecarrière van de MC20 is nog niet bekend. De Italianen richten zich eerst op de aankondig aan het Formule E-kampioenschap deel te nemen. De raceklasse met de huidige wereldkampioen Nyck de Vries uit Nederland kan Maserati in 2023 verwelkomen. Het merk ziet dat jaar als geschikte start voor deelname. Het past dan ook marketingtechnisch bij de uitrol van de eerste volledig elektrisch aangedreven modellen, die op dat moment leverbaar zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2FIMG_9227.jpg)
Maserati Folgore
Het prestigemerk plant een hele range elektromodellen, die onder de naam Folgore worden ontwikkeld. De elektrische MC20 had al voorgesteld moeten zijn, net als de elektrisch aangedreven GranTurismo. Naast deze coupés moeten ook van de GranCabrio en Grecale een elektro-uitvoering verschijnen. Al deze modellen beschikken in de basis over dezelfde technologie en architectuur. Ze zijn volledig elektrisch.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FMaserati-250F.jpg)
Formule E
Met de deelname aan het ABB FIA Formula E World Championship geeft Maserati aan dat er in 2023 ook daadwerkelijk een elektrische Maserati leverbaar moet zijn. In eerste instantie kondigde de fabrikant de GranTurismo als eerste elektromodel aan. De rest zou er in sneltreintempo achteraankomen. Tijdens een exclusief bezoek aan de fabriek kreeg Autovisie al de architectuur van de elektrische MC20 te zien.
380 km range
Dat model krijgt een batterij met een capaciteit van 90 tot 100 kWh. Daarmee komt de auto zo’n 380 kilometer ver. Door de potente elektromotoren, waarvan de vermogens nog niet definitief zijn bepaald, moet de elektro-MC20 in ‘minder dan 3 seconden’ naar de 100 km/h sprinten. De 200 km/h is binnen 8,5 seconden bereikt, 0,3 seconden sneller dan de versie die je ouderwets bij de benzinepomp vol moet gooien. Wel heeft het model een lagere topsnelheid van 310 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had