Maserati kondigt eerste raceplan aan, nog geen MC20-racer
Dat Maserati opnieuw gaat racen, was bekend. Volgens het merk vormt de MC20 een uitstekende basis voor een racewagen. Maar daar horen we al een tijd niets meer over. Is Maserati van mening veranderd? Vandaag kondigen de Italianen aan in het ABB FIA Formula E World Championship te stappen.
Om gelijk antwoord op de vraag te geven, de Italianen spreken over ‘de eerste stap in de nieuwe autosportstrategie’. En dus is het plan een raceversie van de MC20 te bouwen zeker niet van tafel. De fabrikant gaat, zoals het merk het zelf aangeeft, in meerdere racevormen en -klasses terugkeren. De oud-wereldkampioen Formule 1 onderzoekt momenteel hoe en wat het met de MC20 gaat doen. De naam van het nieuwste model uit Modena verwijst al naar een circuitcarrière, want MC staat voor ‘Maserati Corse’ zoals dat een kleine twintig jaar geleden ook gold voor de MC12. Nu was laatstgenoemde gebouwd als racewagen, waarvan een straatauto is afgeleid. Bij de MC20 is dat omgedraaid, zij het dat bij de ontwikkeling van de MC20 ook rekening is gehouden met een circuituitmonstering.
Maserati deelt ook eerste details van volledig elektrische MC20
Wanneer Maserati meer loslaat over de racecarrière van de MC20 is nog niet bekend. De Italianen richten zich eerst op de aankondig aan het Formule E-kampioenschap deel te nemen. De raceklasse met de huidige wereldkampioen Nyck de Vries uit Nederland kan Maserati in 2023 verwelkomen. Het merk ziet dat jaar als geschikte start voor deelname. Het past dan ook marketingtechnisch bij de uitrol van de eerste volledig elektrisch aangedreven modellen, die op dat moment leverbaar zijn.
Maserati Folgore
Het prestigemerk plant een hele range elektromodellen, die onder de naam Folgore worden ontwikkeld. De elektrische MC20 had al voorgesteld moeten zijn, net als de elektrisch aangedreven GranTurismo. Naast deze coupés moeten ook van de GranCabrio en Grecale een elektro-uitvoering verschijnen. Al deze modellen beschikken in de basis over dezelfde technologie en architectuur. Ze zijn volledig elektrisch.
Formule E
Met de deelname aan het ABB FIA Formula E World Championship geeft Maserati aan dat er in 2023 ook daadwerkelijk een elektrische Maserati leverbaar moet zijn. In eerste instantie kondigde de fabrikant de GranTurismo als eerste elektromodel aan. De rest zou er in sneltreintempo achteraankomen. Tijdens een exclusief bezoek aan de fabriek kreeg Autovisie al de architectuur van de elektrische MC20 te zien.
380 km range
Dat model krijgt een batterij met een capaciteit van 90 tot 100 kWh. Daarmee komt de auto zo’n 380 kilometer ver. Door de potente elektromotoren, waarvan de vermogens nog niet definitief zijn bepaald, moet de elektro-MC20 in ‘minder dan 3 seconden’ naar de 100 km/h sprinten. De 200 km/h is binnen 8,5 seconden bereikt, 0,3 seconden sneller dan de versie die je ouderwets bij de benzinepomp vol moet gooien. Wel heeft het model een lagere topsnelheid van 310 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8