Maserati levert opnieuw een V8, later mogelijk ook een V6
Vorige week berichtten we over de ontwikkelingen van de elektrische aandrijflijn van Maserati. Wees echter niet bang dat het merk met de drietand geen verbrandingsmotoren meer aanbiedt. De V8 van het merk is namelijk weer terug van weggeweest.
De eerste exemplaren van de Maserati Levante GTS en Trofeo gaan inmiddels de weg op. Beide uitvoeringen hebben een V8 als krachtbron, die terug van weggeweest is. De Levante is de eerste Maserati waarin weer een 3,8 V8 leverbaar is. In de GTS is die motor goed voor 530 pk, in de Trofeo levert hij 580 pk.
Ghibli
Nog voor het einde van dit jaar hangt Maserati deze krachtbron ook in de Ghibli en Quattroporte. Zoals het er nu naar uitziet, komen die V8-versies er in die auto’s in dezelfde uitvoeringen. Toch heeft de Italiaanse autobouwer lang getwijfeld om de achtpitter opnieuw aan te bieden. Het oordeel hing namelijk af van de Europese wens, want de Amerikaanse en Chinese klanten waren allang overstag.
En dan is er bij Maserati ook nog sprake van een V6. In het bijzonder een centraal geplaatste krachtbron met twee turbo’s, in een carbon fibre monocoque. Later dit jaar gaan we het resultaat daarvan zien en weten we wat de verwantschap met de door Maserati gebouwde Alfa 4C met zijn lichtgewicht monocoque is. Enkele jaren geleden werd over hetzelfde concept inclusief Alfa-basis nagedacht.
Glickenhaus
Toen was het de steenrijke Glickenhaus die voor zijn eigen sport- en racewagenmerk zoekende was naar een geschikte architectuur. Hij keek naar de Alfa-constructie in combinatie met de geblazen zespitter van Maserati. Zelfs de ceo van de Italiaanse merken (Harald J. Wester) zag het idee zitten. Maar zustermerk Ferrari kreeg lucht van het project en verbood dat de door hen ontwikkelde en gebouwde V6-motor in de Glickenhaus gebruikt zou worden. Wester is nu weer topman van Maserati, en de banden met Ferrari zijn inmiddels verbroken. Tovert Wester nu een oud idee van Glickenhaus uit de hoge hoed?