Autovisie
Autovisie Nieuws 25 mei 2022
Leestijd: 3 minuten

Maserati MC20 opent zijn dak

Maserati heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het zijn begeerlijke MC20 ook in een spyder-versie zou lanceren. En nu, anderhalf jaar na de onthulling van de coupé, is het zover, de Italiaanse sportwagen opent zijn dak. Vol-automatisch uiteraard.

Hij heet overigens geen MC20 Spyder. De Italianen kiezen voor de aanduiding Cielo, wat Italiaans is voor lucht of hemel. En die aanduiding kun je dubbel verklaren. Uiteraard zie je de lucht wanneer het dak geopend is. Dat is nu eenmaal een kenmerk voor een open auto. Maar de MC20 Cielo laat ook met gesloten klapdak de lucht zien. In de inklapbare hardtop is het dakpaneel boven de twee stoelen voorzien van een transparant paneel. Zo biedt de MC20 Cielo zowel met geopend als gesloten dak een blik op de lucht.

Maserati MC20 Cielo

Gewijzigde tankklep

Dat de MC20 Cielo van een klapdak voorzien zou worden, wist Autovisie als eerste te brengen. Al bij de presentatie van de MC20 informeerde dit medium zijn trouwe lezers over de komst van de open tweezitter. Het was de reden waarom de MC20 de vleugeldeuren heeft, zonder dat die doorlopen in het dak. Maserati koos uit kostenoogpunt voor een deurconstructie die op beide carrosserievarianten gebruikt kon worden. Zoals destijds aangegeven zou de plek van het tankklepje wel afwijkend zijn. Waar de coupé de vulopening in de B-stijl heeft, heeft de Cielo zijn vulpoort in het bovendeel van het achterscherm.

Maserati MC20 Cielo

Fors zwaarder

Maserati geeft aan dat het dak zich in twaalf tellen laat openen of sluiten. De kap komt onder het achterdek, dat naar achteren toe open scharniert, te liggen. Het dakdeel dat zich boven de twee stoelen bevindt, beschikt over glas met Polymer-Dispersed Liquid Crystal (PDLC)-technologie. Een druk op een knop en de transparantie van het glazen deel verandert van licht naar donker. De hele constructie met versterkingen aan het chassis, de elektromotoren, de elektrisch bedienbare achterruit en het elektrisch omhoog scharnierende achterdek betekenen dat de spyder precies 65 kg zwaarder is dan de coupé. Dat is een groter gewichtsverschil dan Ferrari en McLaren bij hun spiders ten opzichte van de coupés realiseren.

Exclusieve video: Maserati MC20 ontmoet MC12

Andere afdekplaat

Centraal in het chassis ligt de 2,9 liter V6 Nettuno-motor. Net als in de coupé levert de krachtbron 630 pk aan vermogen en genereert de zespitter 730 Nm aan koppel. Met tussenkomst van een automatische transmissie krijgen de achterwielen alle trekkracht te verwerken. De acceleratie van stilstand naar 100 km/h neemt volgens Maserati minder dan 2,9 tellen in beslag, een waarde die de autobouwer ook voor de coupé opgeeft. De topsnelheid ligt boven de 325 km/h. Waar de in eigen beheer ontwikkelde V6-motor in de coupé onder een transparante plaat met uitgesneden Maserati-drietand hangt, daar ligt de zescilinder in de Cielo onder de tonneaucover met trident-afbeelding. Naast de geblazen benzinemotor komt de Cielo er ook met een elektrische aandrijflijn. De onthulling van dat model staat voor 2023 gepland.

Maserati MC20 Cielo

Prijs Maserati MC20 Cielo

De MC20 Cielo komt deze zomer op de markt. De fabrikant vraagt voor een exemplaar op Nederlands kenteken minimaal € 322.634,-. De MC20 als coupé kost minder dan drie ton.

Maakt de Maserati MC20 het waar? – Review

Maserati MC20: dit is alles wat je moet weten over de Ferrari-killer!

Fotogallerij Maserati MC20 Cielo

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.