Maserati onthult Levante Hybrid
Gestaag rolt Maserati zijn elektrificatieprogramma over de verschillende modellen uit. Na de start met de Ghibli is het nu de beurt aan de Levante. De SUV krijgt exact dezelfde aandrijflijn als zijn broer onder de kap.
Maserati, dat de Levante Hybrid voor het eerst aan het publiek op Auto China 2021 in het Chinese Shanghai presenteert, past het motorprogramma van Ale zijn modellen uit. De dieselmotoren verdwijnen en hybride-aandrijflijnen komen erbij. De fabrikant trapt af met elektro-ondersteuning voor een viercilinder benzinemotor. Later komen ookplug-in hybride-aandrijflijnen waarbij de batterij via het stopcontact wordt geladen. In het kader van elektrificatie onthult het merk later dit jaar ook een elektrische aandrijflijn en wel voor drie modellen in één keer, de MC20 en de nog voor te stellen Grecale en Gran Turismo.
48V-boordsysteem
Voordat het zover is, start Maserati de productie van de eerste geëlektrificeerde Levante. De SUV krijgt voor het eerst een 2,0 liter viercilinder benzinemotor onder de kap. Door de auto van een 48V-boordsysteem te voorzien wordt de energie tijdens het remmen op de motor en via het remsysteem gerecupereerd. De energie is op een later moment beschikbaar om bijvoorbeeld de rijprestaties te verbeteren. Daartoe ligt achterin de SUV een accu.
Viercilinder met 330 pk
Ondanks dat de Hybride-Maserati over een viercilinder motor beschikt, heeft de SUV over 330 pk aan vermogen. Het koppel ligt op 450 Nm. Vierwielaandrijving zorgt voor de overdracht van de trekkracht op de weg. Voor de sprint 0-100 km/h heeft het model precies zes tellen nodig. De topsnelheid bedraagt 240 km/h.
Verbruikscijfers
Hoe efficiënt de Hybrid-versie van de Levante met de brandstof omspringt, is nog niet duidelijk. De Italianen wachten nog op de WLTP-certificering voor de officiële verbruikscijfers. De fabrikant gaat er vanuit dat de CO2-uitstoot op minimaal 231 g/km en maximaal op 252 g/km. Een en anders is afhankelijk van de geopteerde wielen voor de SUV.
Om te smullen: Maserati Ghibli en Quattroporte nu ook als snelle Trofeo
Alle nieuwe Maserati’s tot 2025, groei naar 75.000 auto’s per jaar
Optische herkenningspunten
Niet alleen na een blik onder de motorkap is de Levante herkenbaar als Hybrid, ook een blik op het exterieur verklapt dat de omstander met de geëlektrificeerde SUV te maken heeft. Maserati geeft de Levante Hybrid blauwe details mee. Zo is de specifieke tint terug te vinden in het befaamde Maserati-merkwapen op de C-stijl. Een van de horizontale lijnen kleurt blauw. Daarnaast voorziet de autobouwer de remklauwen van een blauwe gloed en zijn de drie karakteristieke luchtgaten in het voorscherm met de blauwtint afgewerkt. Het is niet alleen een specifieke kleur die aan de buitenzijde is doorgevoerd, dezelfde tint wordt ook gebruikt voor de stiksels van de stoelbekleding.
Prijslijst Hybrid
De prijslijst voor de Levante Hybrid wordt binnenkort bekendgemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar