Max Verstappen bijzonder enthousiast over het vernieuwde Zandvoort
Vijfendertig jaar na de laatste Grote Prijs van Zandvoort heeft Max Verstappen officieus het circuit geopend door een paar ronden over het radicaal vernieuwde circuit te rijden. Verstappen kwam gisteren met een grote grijns uit zijn Red Bull en noemde de nieuwe Nederlandse baan een echte verrijking van de Formule 1-kalender.
Onze collega’s van De Telegraaf waren aanwezig bij de officieuze heropening van het circuit, dat Max Verstappen in zowel een Aston Martin (video) als zijn F1-auto voor het eerst uitgebreid kon ontdekken. “Het maakt me heel trots om hier te rijden ik kijk er enorm naar uit, als ik mijn fans zie op de andere circuits, dan kan het hier alleen nog maar mooier worden tijdens de Dutch Grand Prix”, zei Max Verstappen, die heel erg tevreden was over de twee kombochten. “Ik vond het heel leuk. Vooral bocht drie en veertien. Ja, die banking dat voelt heel bijzonder aan. En er zitten veel verschillende lijnen die je in de bochten kan rijden. Het mooie van bocht drie is dat de binnenkant van de bocht helemaal wegvalt naar beneden. Als je daar aankomt zie de binnenbocht helemaal niet omdat je zo laag in de auto zit. En daarna… hoe je de rest van de bocht neemt, dat is echt heel anders dan dat je gewend bent.”
Uitsmijter
Ook Sportief Directeur van de GP, Jan Lammers, was zeer te spreken over de ‘spectaculaire attracties’ van het circuit. “Zo’n soort bocht beleef je nergens anders. En dan als uitsmijter de Arie Luyendykbocht, waar de bolides op hogere snelheid naast elkaar doorheen kunnen razen het rechte eind op. Kortom: het is fantastisch geworden.”
De afgelopen maanden is er hard gewerkt om de baan gereed te maken voor de start van de race op 3 mei. Als de lichten die zondagmiddag op groen springen, dan is de terugkeer van de Grand Prix van Zandvoort echt een feit. De laatste keer dat de race werd gereden, op 25 augustus 1985, kwam Niki Lauda als eerste over de finish in zijn McLaren MP 4/2B. Die dag waren er ‘maar’ 40.000 fans aanwezig bij de race, een van de dieptepunten qua toeschouwersaantallen van dat F1-seizoen. Wel zagen zij een Nederlander aan de start verschijnen, in de persoon van Huub Rothengatter. Dat ging overigens verre van vlekkeloos. Hij wist zich namens Osella als thuisrijder op het nippertje te kwalificeren en startte daardoor helemaal achteraan op de grid.
Paniek
“Het was grote paniek hier bij Osella in het afsluitende kwartier”, zo vertelde Rothengatter direct na zijn kwalificatie van de eerste tijdtraining aan Autovisie in 1985. “Op het racechassis had ik elektrische problemen en de reservewagen moest het zonder turbodruk stellen. De wegligging van beide was hopeloos, vooral bij de reserve-auto. Daarin heb ik me met handen en voeten kunnen kwalificeren. De pedalen waren niet op mijn lengte afgesteld en Brundle (Martin Brudle, Tyrell Racing, red.) reed nog tegen me aan, waardoor een spoorstang krom raakte. Het was dus verre van gemakkelijk.” De uiteindelijke race was voor Rothengatter ook geen succes: hij behaalde geen klassering omdat hij op veertien ronden werd gezet door Niki Lauda.
Autovisie maakte in 1985 een de traditionele ‘Grand Prix Special’ die ook als programmaboekje diende. Daarin een uitgebreide vooruitblik op wat achteraf de laatste race zou zijn die op Zandvoort werd gereden. In de aanloop naar de Nederlandse Grand Prix zullen we meer verhalen uit die special delen.