Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 6 dec 2019
Leestijd: 2 minuten

‘Maximaal 120 km/h op Autobahn en benzine 47 cent duurder’

Net nadat de Duitsers een aanval op de Autobahn hadden afgeslagen staat de volgende aanvaller alweer voor de deur. Deze keer de Umweltbundesamt, die beweert dat de maximale snelheid op 120 km/h ingesteld moet worden. Ook vindt het adviesorgaan het een goed plan om diesel 70 cent en benzine 47 cent duurder te maken.

Autobahn

Het laatste bastion waar de autoliefhebber naar hartelust zijn rechtervoet op het gaspedaal kan laten zakken, wordt weer onder vuur genomen. De problematiek rondom de Europese CO2-eisen wordt in Duitsland ook steeds ernstiger. Om de richtlijnen voor 2030 te halen, moeten onze buren ook vervelende stappen zetten. De Umweltbundesamt, oftewel het federale milieuagentschap, weet precies wat er gedaan moet worden om in 2030 netjes aan de gestelde eisen te voldoen. Kort door de bocht: autorijden moet massaal ontmoedigd worden.

70 cent duurder

De Umweltbundesamt zegt dat de snelheid op de Duitse snelwegen op 120 km/h ingesteld dient te worden. Dat is nog niet zo erg als de 100 km/h die wij hier voor onze kiezen krijgen, maar van ongelimiteerd naar 120 km/h is een flinke stap. Maar dan zijn we er nog niet, want het adviesorgaan stelt ook dat de tol voor vrachtverkeer dat over de Autobahn dendert drastisch omhoog moet. Ook zouden reiskostenvergoedingen voor forenzen en belastingvoordelen voor zakelijke rijders afgeschaft moeten worden. Daarnaast mag tanken een stuk meer kosten: diesel moet 70 cent duurder worden en benzine mag 47 cent omhoog.

Al met al zouden deze maatregelen het gestelde doel van een CO2-uitstootvermindering van 42 procent voor 2030 moeten bewerkstelligen. Tenminste, dat hoopt de Umweltbundesamt, want op dit moment weet nog niemand wat de maatregelen voor impact zouden hebben. Er wordt op dit moment nog hard gerekend en de uitslag hiervan wordt begin 2020 pas verwacht. Toch blijft het milieuagentschap voet bij stuk houden. Volgens hen moet hun advies volledig ingevoerd worden, want anders haalt Duitsland de Europese eis sowieso niet, stelt de instantie tegenover Welt.

Tegenreactie

De Duitse evenknie van de ANWB, de ADAC, heeft in een tegenreactie laten weten dat het voorstel van de Umweltbundesamt compleet voorbij gaat aan de realiteit. In veel Duitse gebieden is er namelijk nog steeds geen goed alternatief voor de auto. De ADAC vindt dat mobiliteit voor iedereen betaalbaar moet blijven, en dat gebeurt niet als deze plannen ingevoerd worden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.