Mazda breidt Skyactiv uit met Vehicle Dynamics
Mazda kent de laatste jaren hernieuwd succes, met dank aan de Skyactiv-techniek van het merk. Nu wordt de volgende stap gezet met Skyactiv Vehicle Dynamics.
Skyactiv
Het Japanse merk wil het rijgedrag van de modellen beter beteugelen door nieuwe technieken onder deze noemer uit te rollen. De eerste in die reeks heet G-Vectoring Control (GVC). Deze technologie laat het motorkoppel variëren op basis van de stuurinput van de bestuurder. Hierdoor wordt de verticale belasting op elk wiel verbeterd, wat zowel voor meer tractie als comfort moet zorgen.
GVC is een softwarematig systeem, dus het voegt geen extra gewicht aan de auto toe. Volgens Mazda is het vooral effectief op wegen met ongelijkmatig wegdek (zoals onverharde wegen) of gladde ondergronden, bijvoorbeeld door regen- of sneeuwval.
Mazda
De eerste Mazda die standaard al voorzien is van GVC, is de vernieuwde 3. Pas eind dit jaar komt deze C-segmenter naar Nederland, maar het model is nu al gelanceerd in thuisland Japan. Elk autotype met een Skyactiv-motor en -chassis zal volgens het merk gebruik kunnen maken van GVC.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze betaalbare occasions zijn zeer capabele offroaders
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?