Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 22 okt 2020
Leestijd: 2 minuten

Mazda brengt nieuwe onderdelen MX-5 NA op de markt

Mazda brengt nieuwe onderdelen voor de MX-5 NA. Eerder deed het merk dit al in Japan en Amerika, maar nu kan de klassieke roadster ook in Europa van nieuwe originele Mazda-onderdelen worden voorzien.

Het succesnummer van Mazda kwam in 1989 op de markt. Meer dan dertig jaar later rijden er nog steeds veel rond. De Mx-5, die in Noord-Amerika Miata heet, is goedkoop en leuk om te rijden maar inmiddels ook op leeftijd. Hoewel er doorgaans niet veel aan kapot gaat, slijten uiteindelijk ook de onderdelen van deze degelijke Mazda.

Nieuwe onderdelen

Softtops zijn op de MX-5 vaak na zo’n dertig jaar wel aan vervanging toe, dus het is prettig dat je nu kunt kiezen voor een originele Mazda softtop. Deze wordt gemaakt van dezelfde materialen als de origineel geleverde kap met plastic achterruit dus. Ook brengt Mazda Enkei aluminium wielen op de markt. Deze zijn naar de specificaties van de originele 14” NA-velgen gemaakt, maar dan lichter en sterker. Maar hier stopt het niet. Mazda brengt namelijk 156 onderdelen voor rechts gestuurde en 117 onderdelen voor LHD Miata’s klaarliggen.

mazda_mx-5_6
Mazda MX-5 NA

Restauratie

Eerder konden Japanse Eunos Roadster-eigenaren -zoals de MX-5 in Japan heet- al aan een restauratie beginnen. Hier waren in 2017 al de originele cabriokap, het Nardi-stuurwiel en de originele Bridgestone banden leverbaar. In Europa bestond die onderdelenvoorziening nog niet. Maar nu heeft Mazda de onderdelen op de markt gebracht met het oog op de toenemende restauratie-behoefte. De Japanners hebben gespecialiseerde retailers en MX5-fanclubs geraadpleegd  zodat ze de meest noodzakelijke onderdelen aan kunnen bieden.

Mazda MX-5 NA Cabrio
Mazda MX-5 NA

Roest

Nieuwe Mazda-onderdelen zijn natuurlijk geweldig, zeker wanneer je je auto helemaal origineel wilt houden. Toch is de MX-5 ook prima rijdend te houden met ‘after-market’ onderdelen. Over het algemeen is het geen dure auto in onderhoud, alleen zit er een grote maar aan de Mazda. De welbekende roestduivel moet in een vroeg stadium aangepakt worden, vooral de dorpels rotten anders weg. Hopelijk zijn die in de toekomst ook bij Mazda leverbaar..

Is dit het moment om een MX-5 te kopen? Dit zijn vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands Mazda MX-5 moet kopen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.