Mazda combineert benzine- en dieseltechnologie in Skyactiv-X-motor
Alle voordelen van het rijden op diesel, maar niet de hogere belasting die eraan gekoppeld is? Het kan volgens Mazda dankzij hun nieuwe Skyactiv-X-motor. Het blok combineert het beste van beide werelden in één en is daarom enorm zuinig.
Automotoren moeten steeds kleiner en worden daarom steeds vaker bijgestaan door groeiende turbo’s of elektrische motoren (hybride). Dit alles om de uitstoot van auto’s te verminderen en ze nog zuiniger te maken. Maar dat downsizen en elektrificeren niet de enige oplossingen zijn bewijst Mazda met de Skyactiv-X-motor. Deze kan tot 26 kilometer op een liter benzine afleggen terwijl hij nooit meer dan 125 gram CO2 per kilometer uitstoot. Dat zijn best indrukwekkende cijfers.
SPCCI
Mazda heeft dit voor elkaar gekregen door het Skyactiv-X-blok te voorzien van Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI) technologie. Dit houdt eigenlijk in dat de brandstof-luchtmix in de cilinder op twee manieren tot explosie wordt gebracht: doormiddel van ontsteking en compressie. Daarmee combineert Mazda de technologie van reguliere benzinemotoren (ontsteking met bougie) met die van dieselmotoren (ontsteking doormiddel van compressie). Dit gaat overigens niet ten koste van prestaties, want de tweeliter vierpitter is goed voor 180 pk en 220 Nm.
Het nieuwe motorblok zal geïntroduceerd worden in de nieuwe Mazda3. Deze auto is standaard voorzien van hybridetechnologie waardoor het verbruik van het toch al zuinige blok nog verder omlaag gaat. De elektromotor van het hybridesysteem wordt ingezet om de motor te ondersteunen en wint stroom bij het vertragen van de auto. Door dit alles verbruikt de auto volgens Mazda niet meer dan 4,3 liter benzine per 100 kilometer terwijl hij 96 gram CO2 per kilometer uitstoot. Dit is gebaseerd op metingen met de WLTP-cyclus.
Prijs
De Mazda3 met de nieuwe Skyactiv-X-motor zal vanaf 13 juni configureerbaar zijn op de site van Mazda. Op die dag laat het merk ook weten wanneer we de auto in Nederland kunnen verwachten. De prijs weten we al wel: €28.610. Dat houdt in dat hij €950 meer kost dan de Mazda3 met Skyactiv-G-motor (vanaf 1 juli 2019).
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace