Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 6 jun 2019
Leestijd: 2 minuten

Mazda combineert benzine- en dieseltechnologie in Skyactiv-X-motor

Alle voordelen van het rijden op diesel, maar niet de hogere belasting die eraan gekoppeld is? Het kan volgens Mazda dankzij hun nieuwe Skyactiv-X-motor. Het blok combineert het beste van beide werelden in één en is daarom enorm zuinig.

Mazda3 Skyactiv-X

Automotoren moeten steeds kleiner en worden daarom steeds vaker bijgestaan door groeiende turbo’s of elektrische motoren (hybride). Dit alles om de uitstoot van auto’s te verminderen en ze nog zuiniger te maken. Maar dat downsizen en elektrificeren niet de enige oplossingen zijn bewijst Mazda met de Skyactiv-X-motor. Deze kan tot 26 kilometer op een liter benzine afleggen terwijl hij nooit meer dan 125 gram CO2 per kilometer uitstoot. Dat zijn best indrukwekkende cijfers.

SPCCI

Mazda heeft dit voor elkaar gekregen door het Skyactiv-X-blok te voorzien van Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI) technologie. Dit houdt eigenlijk in dat de brandstof-luchtmix in de cilinder op twee manieren tot explosie wordt gebracht: doormiddel van ontsteking en compressie. Daarmee combineert Mazda de technologie van reguliere benzinemotoren (ontsteking met bougie) met die van dieselmotoren (ontsteking doormiddel van compressie). Dit gaat overigens niet ten koste van prestaties, want de tweeliter vierpitter is goed voor 180 pk en 220 Nm.

Het nieuwe motorblok zal geïntroduceerd worden in de nieuwe Mazda3. Deze auto is standaard voorzien van hybridetechnologie waardoor het verbruik van het toch al zuinige blok nog verder omlaag gaat. De elektromotor van het hybridesysteem wordt ingezet om de motor te ondersteunen en wint stroom bij het vertragen van de auto. Door dit alles verbruikt de auto volgens Mazda niet meer dan 4,3 liter benzine per 100 kilometer terwijl hij 96 gram CO2 per kilometer uitstoot. Dit is gebaseerd op metingen met de WLTP-cyclus.

Prijs

De Mazda3 met de nieuwe Skyactiv-X-motor zal vanaf 13 juni configureerbaar zijn op de site van Mazda. Op die dag laat het merk ook weten wanneer we de auto in Nederland kunnen verwachten. De prijs weten we al wel: €28.610. Dat houdt in dat hij €950 meer kost dan de Mazda3 met Skyactiv-G-motor (vanaf 1 juli 2019).

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.