Mazda CX-5-opvolger gaat waarschijnlijk CX-50 heten
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2Fmazda_cx-5_127.jpeg)
De Mazda CX-5 is een zeer succesvolle auto van de fabrikant. Hij staat op plek twee in Nederland, de bestverkochte Mazda in ons land is de 2. Maar ondanks het redelijke succes, gaat de auto flink op de schop.
In Japan zijn er liefhebbers van de autofabrikant die niets anders doen dan elke stap volgen die Mazda zet. Daar worden volledige blogs van bijgehouden, en zo nu en dan komt er iets interessants voorbij. Waar ons oog op viel was het bericht van Spyder7, dat Mazda een aanvraag voor een typenaam heeft ingediend.
Mazda CX-5 met zes-in-lijn
De aanvraag is ingediend bij het Europees Octrooibureau, en desbetreffende typenaam is CX-50. De kans is groot dat dat de naam wordt voor de nieuwe CX-5. Waarom dan CX-50? Omdat Mazda kortgeleden een nieuw model, de CX-30 heeft geïntroduceerd. Die auto is in feite een hoge variant van de Mazda 3, en het kleinere broertje van de CX-5. Het zou logischer zijn geweest als die auto CX-4 als typenaam kreeg, maar 4 is een ongeluksgetal in Japan. En ja, Mazda is erg van de Japanse tradities. Om verwarring te voorkomen zou dus de typenaam CX-50 een logische keuze zijn voor de Mazda CX-5, kans is dus groot dat er over twee jaar een CX-50 in de showroom staat.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2Fmazda_cx-30_28.jpeg)
Maar er is meer! Mazda was niet zo lang geleden ook nog bezig met een volledig nieuwe aandrijflijn. In april dit jaar wist Car and Driver te melden dat Mazda bezig was met patenten voor een Skyactiv-X zes-in-lijn, achterwielaandrijving en een achttrapsautomaat. Er werden daarbij motorvermogens genoemd tussen de 250 en 350 pk. Als die aandrijflijn daadwerkelijk komt, zal die het eerst beschikbaar zijn voor de Mazda 6. Die zouden we dan over zo’n twee jaar kunnen verwachten. Daarna zal de Mazda CX-5 (CX-50) aan de beurt zijn, en de kans is aanwezig dat die dezelfde aandrijflijn gaat krijgen. Wordt Mazda dan het nieuwe BMW?
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had