Mazda CX-60 is krachtigste model ooit
Met de CX-60 voorzien van een plug-in hybride-aandrijflijn introduceert Mazda zijn potentste aandrijflijn in een productieauto ooit. De krachtbron levert een systeemvermogen van maar liefst 327 pk. Later dit jaar komt de Japanse SUV op de markt.
Met de CX-30 en MX-30 breidde Mazda zijn leveringsprogramma in de afgelopen jaren al verder uit, maar er is ruimte voor meer modellen, zo beredeneerd de Japanse autobouwer. Naast de vandaag gepresenteerde CX-60 volgt binnen anderhalf jaar ook een CX-80. Die ‘80’ is de grote broer van de 60 en biedt binnen een grotere carrosserie ook drie zitrijen, waar de CX-60 het op twee houdt.
Modulair platform
De CX-60 is de eerste Mazda op een compleet nieuwe architectuur. Het modulaire platform zorgt ervoor dat de fabrikant op één bodemsectie meerdere modellen van verschillende formaten kan uitbrengen. In het geval van de CX-60 is gekozen voor een maatvoering van 4,75 meter bij 1,89 meter bij 1,68 meter. De ‘80’ zal in breedte en hoogte nauwelijks afwijken, wel in lengte uiteraard. De technische architectuur is kakelvers uit de kraamkamer van Mazda gekomen. De fabrikant kiest voor een in lengterichting geplaatste krachtbron met optioneel centraal in de bodemplaat een accupakket en achterwielaandrijving.
PHEV
De modulaire motoren tellen vier- of zescilinders, waarbij het blok met de meeste cilinders er in benzine en diesel komt. De vierpitter is een plug-in hybride-aandrijflijn, bestaande uit een 2,5 liter viercilinder, 100 kW sterke elektromotor en 17,8 kWh groot accupakket. Het systeemvermogen van de 2.5-versie bedraagt 327 pk. Hoe sterk de 3.0 zes-in-lijn benzine en 3.3 zes-in-lijn diesel worden is nog niet vrijgegeven. De autobouwer geeft aan dat er verschillende configuraties komen. Dat geldt ook voor de krachtoverbrenging. De zespitters komen als achter- en vierwielaandrijvers uit. De stekkerversie is altijd vierwielaangedreven.
Papieren prestaties
In alle gevallen koppelt Mazda een achttrapsautomaat aan de direct ingespoten krachtbronnen. De stekkerhybride is in staat om de sprint 0-100 km/h in 5,8 tellen af te ronden. De topsnelheid ligt op een elektronisch afgeregelde 200 km/h. Als verbruikscijfer geeft Mazda 1,5 l/100 km op, maar iedereen weet dat, ondanks dat de Nederlandse overheid er een compleet belastingplan op baseert, bij alle PHEV’s meestal een papieren waarde is. Een dergelijk verbruik wordt slechts door een enkele koper gerealiseerd. Als CX-60 Plug-In Hybrid kan de SUV een aanhangwagen trekken van 2.500 kg.
Vier uitvoeringen
Zoals de naam van de nieuweling al doet vermoeden positioneert Mazda de CX-60 boven de compactere CX-5. Hij biedt eveneens plaats aan vijf personen. De bagageruimte meet in de standaardstoelopstelling 570 liter, maar met de tweede zitrij op non-actief is er 1.726 liter voorhanden. De importeur kiest voor vier uitrustingsniveaus, te weten Prime-line, Exclusive-line, Takumi en Homura. Tot de standaardvoorzieningen behoren zaken als 18 inch lichtmetalen wielen, een 360 graden view bij het rijden met lage snelheden, Turn Across Traffic Assist; voetgangersdetectie, Lane Keeping Assist, uitstapwaarschuwing, twee-zone airconditioning, een TFT-kleurentouchscreen van 12,3 inch, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, navigatiesysteem en cruisecontrol.
De Prime-line is er vanaf € 51.690,-. De duurste uitvoering (Takumi) kost minimaal € 57.190,-.