Mazda dwingt Toyota tot aangepaste Europese Yaris-productie
Behind the scenes bij de video-opname van Sjoerds Weetjes 263 over de Toyota Aygo X. Voor de video over de Aygo X met details die je elders niet hoort, kun je hier klikken: https://youtu.be/UlYIWPu37BI
Posted by Sjoerd van Bilsen on Saturday, November 6, 2021
Toyota wordt gedwongen de productie van de Yaris te herschikken. Niet alleen verkoopt de vijfdeurs hatchback boven verwachting, de Japanse autobouwer maakt zich ook op voor de bouw van een model voor Mazda.
De geboortegrond van de Europese Toyota Yaris is niet langer het Franse Valenciennes. Per direct rolt de compacte vijfdeurs hatchback ook in het Tsjechische Kolín van de band, zoals Autovisie eerder onthulde. De extra productiefaciliteit is weliswaar nieuw voor de Yaris, het is een vertrouwde fabricagelocatie. De Japanners maken er al anderhalf decennium de Aygo en diens tweelingbroers Peugeot 107/108 en Citroën C1. De fabriek was overigens eerder in handen van de Franse merken en Toyota, maar laatstgenoemde heeft de faciliteit nu 100 procent in handen.
Aygo X en Yaris
De fabriek wordt de thuishaven voor de Aygo X, die vanaf het tweede kwartaal van 2022 op de markt komt. De bouw van de kleinste Europese Toyota start later dit jaar, al is het merk de preproductiefase al ingegaan. De in deze video gepresenteerde Aygo X is er daar een van. Hij werd afgelopen voorjaar al gebouwd. Waar Kolín voor de Aygo X de enige geboortegrond is, is het voor de Yaris extra productiecapaciteit. De Japanners blijven de Yaris onveranderd in Frankrijk bouwen, maar kunnen met louter de Franse productie niet aan de vraag voldoen. Vandaar dat er een tweede fabriek voor het maken van de Yaris bij komt.
Opvolger Mazda 2 komt van Toyota
Er zijn nog meer redenen. In Frankrijk maakt Toyota ook de Yaris Cross. Deze compacte crossover slokt een deel van de capaciteit op. Daarnaast heeft Toyota een overeenkomst dat het voor Mazda de opvolger van de 2 gaat maken. Dat nieuwe model is een Toyota Yaris met andere badges. Hoewel Mazda dat model aangekondigde als een aangepaste Yaris, heeft Autovisie aanwijzingen dat het om een licht herziene Yaris Cross gaat. Als dat laatste klopt, zal Toyota de bouw van de Mazda in Valenciennes onderbrengen. Blijkt het toch de vijfdeurs hatchback te zijn, dan kan de fabrikant de auto of in Valenciennes of in Tsjechië maken. Een en andere is afhankelijk van de benodigde productiecapaciteit en flexibiliteit. Mazda wil niet op de vragen van Autovisie reageren. De nieuweling is voor 2023 aangekondigd.
Hybridemodellen
Om de productie in Tsjechië mogelijk te maken, investeert Toyota 180 miljoen euro in Kolín. Een groot deel van de financiële injectie steekt het merk in de productievoorzieningen voor de hybridemodellen, aangezien er tot op heden nooit een geëlektrificeerde auto de band verliet. Toyota heeft drie ploegendiensten ingevoerd voor de productiestart van de Yaris én de introductie van de Aygo X, die beide het platform delen.