Mazda Europe zou ook graag de CX-9 willen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FMazda-CX-9-a-e1457949011955.jpg)
Als het aan Martijn Ten Brink, Vice President Sales van Mazda Europe, ligt, komt de Mazda CX-9 ook in Europa op de markt. Hij maakt zich er in ieder geval hard voor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FMazda-CX-9-add.jpg)
Verkooppotentieel
Ten Brink ziet een Europese carrière voor de grote SUV wel zitten. Hij heeft er al uitgebreid kennis meegemaakt en er zelfs mee gereden. Maar de vraag in de Verenigde Staten en Canada eist bijna alle productiecapaciteit voor het model op. De fabrikant bouwt op jaarbasis slechts 50.000 stuks en 80 procent daarvan moet volgens planning in Noord-Amerika de weg op. De rest wordt verdeeld over Australië en enkele Aziatische landen. Voor Europa wordt de auto te groot geacht. Ten Brink: “In Europa is vraag naar kleinere SUV’s en crossovers, maar desalniettemin zie ik verkooppotentieel voor de CX-9 in Europa. Met de auto kunnen we een alternatief bieden voor de gevestigde orde en onze 6-klanten.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FMazda-CX-9-aa.jpg)
Apart verhaal
Mazda heeft tijdens de ontwikkeling van de CX-9 geen rekening gehouden met specifieke wensen van de Europese consument. Ook niet bij de eerdere generaties. Toch werd de grootste Mazda-crossover kortstondig in Europa, inclusief Nederland geleverd. Maar dat was een apart verhaal. De in Europa geleverde exemplaren waren bestemd voor de Russische markt. Maar die stortte in elkaar, terwijl de productieplaatsen al waren gereserveerd. Door snel te schakelen werden de auto’s direct over Europa verdeeld. Zo kon het Japanse merk voorkomen, dat de CX-9’s ergens onverkocht op een groot grasveld kwamen te staan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FMazda-CX-9-a-e1457949011955.jpg)
Turbomotor
De CX-9 is sinds een kleine week in productie. Mazda bouwt de van een 2,5 liter viercilinder turbomotor voorziene crossover in zijn fabriek te Hiroshima (Japan). De eerste exemplaren zijn voor de Noord-Amerikaanse markt bestemd, waar de officiële marktintroductie voor de lente staat gepland.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FIMG_3209-e1457949277309.jpg)
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had