Mazda komt in 2023 met een Europese Toyota Yaris
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Ftoyota_yaris_xle_hatchback_1.jpeg)
Rebranding, het is een begrip dat we ook al sinds jaar en dag in de autowereld tegenkomen. Net als bijvoorbeeld het trio Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 en het drieluik Seat MII, Skoda Citigo en Volkswagen Up, komt er in 2023 Mazda-versie van de Toyota Yaris op de markt.
Het rebranden van auto’s gebeurt al sinds de vorige eeuw en heeft een aantal grote voordelen voor fabrikanten. Door één model te verkopen onder verschillende merken, worden de kosten voor de ontwikkeling en productie van een auto zo laag mogelijk gemaakt. Tijdens de huidige grote CO2-race is het helemaal handig, want zo kunnen kleinere autofabrikanten profiteren van dure en schone techniek van andere fabrikanten. Op die manier spreiden ze de kosten over een hoger verkoopvolume.
Suzuki Across
Dat zagen we recent nog bij Suzuki, dat met de Across een tweelingbroer van de Toyota RAV4 in huis heeft. De plug-in hybride drukt de CO2-uitstoot van Suzuki in Europa naar beneden, dat zelf niet bij machten is om een eigen vergelijkbare aandrijflijn te produceren. Binnenkort komt Suzuki ook met een eigen versie van de Corolla, de Swace. Nu ‘leent’ Toyota opnieuw een auto uit voor hetzelfde doel. Mazda komt namelijk in 2023 met een hybridemodel, gebaseerd op de Toyota Yaris.
2018
Da’s niet helemaal nieuw. Vorig jaar berichtten we namelijk al over een Mazda 2 met Toyota-badges. Voor de Amerikaanse opvolger van de – daar genoemde – Yaris Liftback, gebruikt Toyota het ontwerp van de Mazda (2018). In 2023 zullen deze rollen dus omgedraaid zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Ftoyota_yaris_xle_hatchback_8.jpeg)
Europa
Tussen de nieuwe Mazda 2 en de Yaris Liftback zit één groot verschil. Waar de Liftback alleen in de Verenigde Staten leverbaar was, wordt er bij het nieuwe Mazda-model gekeken naar de gloednieuwe generatie Yaris die we ook in ons continent kennen, om zo de emissiedoelstellingen van de Europese Unie te halen. Volgens onze Engelse collega’s van Autocar zal de productie van deze compacte middenklasser in de Toyota-fabriek in het Franse Valenciennes plaatsvinden, waar de Yaris al decennialang van de band rolt.
Samenwerking
Het is niet voor het eerst dat Mazda voor zijn model in het B-segment een samenwerking met een collega-autobouwer aan gaat. Eind jaren tachtig verscheen de eerste generatie 121. Dat model kwam voort uit een drieluik met Kia en Ford dat de in ons land bekende Mazda 121 als respectievelijk Pride en Festiva aanboden. Van het trio was de Ford-variant niet in Nederland leverbaar. De opvolger van het model was weer een zelfstandig model, maar de derde editie van de 121 was weer een tweelingmodel. Dit maal pakte Mazda de in Spanje gebouwde Fiesta van aandeelhouder Ford.
Mazda en Toyota willen de 2 op Yaris-basis in 2023 op de Europese markt brengen. Dan verdwijnt de huidige Mazda 2 uit de showroom.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had