Mazda komt in 2023 met een Europese Toyota Yaris
Rebranding, het is een begrip dat we ook al sinds jaar en dag in de autowereld tegenkomen. Net als bijvoorbeeld het trio Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 en het drieluik Seat MII, Skoda Citigo en Volkswagen Up, komt er in 2023 Mazda-versie van de Toyota Yaris op de markt.
Het rebranden van auto’s gebeurt al sinds de vorige eeuw en heeft een aantal grote voordelen voor fabrikanten. Door één model te verkopen onder verschillende merken, worden de kosten voor de ontwikkeling en productie van een auto zo laag mogelijk gemaakt. Tijdens de huidige grote CO2-race is het helemaal handig, want zo kunnen kleinere autofabrikanten profiteren van dure en schone techniek van andere fabrikanten. Op die manier spreiden ze de kosten over een hoger verkoopvolume.
Suzuki Across
Dat zagen we recent nog bij Suzuki, dat met de Across een tweelingbroer van de Toyota RAV4 in huis heeft. De plug-in hybride drukt de CO2-uitstoot van Suzuki in Europa naar beneden, dat zelf niet bij machten is om een eigen vergelijkbare aandrijflijn te produceren. Binnenkort komt Suzuki ook met een eigen versie van de Corolla, de Swace. Nu ‘leent’ Toyota opnieuw een auto uit voor hetzelfde doel. Mazda komt namelijk in 2023 met een hybridemodel, gebaseerd op de Toyota Yaris.
2018
Da’s niet helemaal nieuw. Vorig jaar berichtten we namelijk al over een Mazda 2 met Toyota-badges. Voor de Amerikaanse opvolger van de – daar genoemde – Yaris Liftback, gebruikt Toyota het ontwerp van de Mazda (2018). In 2023 zullen deze rollen dus omgedraaid zijn.
Europa
Tussen de nieuwe Mazda 2 en de Yaris Liftback zit één groot verschil. Waar de Liftback alleen in de Verenigde Staten leverbaar was, wordt er bij het nieuwe Mazda-model gekeken naar de gloednieuwe generatie Yaris die we ook in ons continent kennen, om zo de emissiedoelstellingen van de Europese Unie te halen. Volgens onze Engelse collega’s van Autocar zal de productie van deze compacte middenklasser in de Toyota-fabriek in het Franse Valenciennes plaatsvinden, waar de Yaris al decennialang van de band rolt.
Samenwerking
Het is niet voor het eerst dat Mazda voor zijn model in het B-segment een samenwerking met een collega-autobouwer aan gaat. Eind jaren tachtig verscheen de eerste generatie 121. Dat model kwam voort uit een drieluik met Kia en Ford dat de in ons land bekende Mazda 121 als respectievelijk Pride en Festiva aanboden. Van het trio was de Ford-variant niet in Nederland leverbaar. De opvolger van het model was weer een zelfstandig model, maar de derde editie van de 121 was weer een tweelingmodel. Dit maal pakte Mazda de in Spanje gebouwde Fiesta van aandeelhouder Ford.
Mazda en Toyota willen de 2 op Yaris-basis in 2023 op de Europese markt brengen. Dan verdwijnt de huidige Mazda 2 uit de showroom.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8