Elektrische Mazda MX-30 krijgt in april ’22 een broer
Met de MX-30 heeft Mazda zijn eerste volledig elektrisch aangedreven productiemodel in het leveringsprogramma. Op basis van die crossover plant Mazda ook zijn eerste plug-in hybridemodel. Het is de bedoeling dat de motorversie in april 2022 komt.
Mazda moet de plug-in hybrideversie officieel nog aankondigen, maar de autofabrikant heeft wel aangegeven aan het model te werken. Japanners zijn geen blaaskaken en roepen pas iets als het daadwerkelijk zeker is dat zij het ook kunnen realiseren. Geheimen uit de kraamkamers lekken zelden uit. Dat de plug-in hybride in de pijplijn zit, is echter een van de geheimen die wel de buitenwereld bereikte. Het was groot nieuws, aangezien de Japanners als verbrandingsmotor een rotatiemotor gaan gebruiken.
De voor de Nederlandse markt tweede motorisering van de MX-30 wordt geen plug-in hybride waarbij de verbrandingsmotor door de elektromotor wordt ondersteund. De rotatiemotor staat in dienst van de elektromotor en functioneert zodoende als range-extender, zoals Opel met de Ampera, Fisker met de Karma en BMW met de i3 REX dat eerder aanboden. Volgens Mazda drijft de elektromotor onder alle omstandigheden de wielen aan. Het merk zorgt voor een respectabele brandstoftank, zodat de verbrandingsmotor voor een flinke actieradius zorgt wanneer de batterij leeg is.
Om en nabij de 200 km
De MX-30 is momenteel in Europa alleen als elektrische versie verkrijgbaar. Het model beschikt over een 107 kW sterke elektromotor, die zijn energie haalt uit een 35,5 kWh lithium-ion accupakket. Met een volle batterij zou je om en nabij de 200 km kunnen halen. Naar aanleiding van de lancering van de elektrische crossover besloot Mazda op de Japanse markt om de MX-30 ook met een benzinemotor uit te brengen. Het merk heeft geen plannen om de benzineversie elders in de wereld op de markt te brengen. Voor exportmarkten verschijnt de MX-30 met range-extender.
Particuliere kopersgroep
Mazda gaat die plug-in hybrideversie ook in Nederland uitbrengen, ondanks dat er geen financiële voordelen als een lagere bijtelling voor zakelijke rijders geldt. De MX-30 wordt ook in de elektrische uitvoering meer gekocht door particuliere autorijders dan zakelijke klanten, laat Mazda weten. Met de versie met range-extender verwacht het merk een grotere groep aan te spreken. De aanwezigheid van een verbrandingsmotor en schappelijke tankinhoud kan de personen aantrekken die wel elektrisch willen rijden, maar actieradiusangst hebben.