Mazda verbant touchscreens uit de auto
Touchscreens worden gemeengoed in auto’s. Een slechte ontwikkeling volgens Mazda. De Japanse automaker gaat namelijk tegen deze trend in omdat het vindt dat ze onveilig zijn.
Zo’n beetje elke nieuwe auto heeft in de middenconsole of op het dashboard een touchscreen. Lekker handig zou je denken, want het scheelt ruimte voor knopjes en maakt bedienen van het infotainmentsysteem lekker makkelijk. En hoewel dat enigszins waar is, zit er ook een nadeel aan de schermen: onbewust kijkt de bestuurder langer naar dit scherm dan veilig is. Dit komt doordat je bij het aanraken van het scherm moet meekijken om te zien wat er gebeurt. Ook zitten de schermen vaak dichterbij de bestuurder en zijn ze lager geplaatst waardoor de tijd om te focussen op het scherm en de weg langer duurt.
Onbewust
Niet alleen duurt het wegkijken langer, ook heeft Mazda’s onderzoek uitgewezen dat bestuurders onbewust langzaam aan het stuur draaien als ze met het touchscreen bezig zijn (zouden ADAS op kunnen vangen). Volgens Mazda zijn dit allemaal dingen waar die we eigenlijk niet moeten willen in de auto. De hoge heren van het merk zijn van mening dat we tijdens het autorijden op de weg moeten letten, en niet moeten zitten te pielen met een aanraakscherm. Daarom wil Mazda helemaal af van de schermen in hun auto’s.
Het idee is dat de schermen in een Mazda kleiner worden ze verder van de bestuurder geplaatst worden. Zelfs de optionele head-up display krijgt een focuspunt die op ongeveer 3,5 meter van de bestuurder ligt. Alles om de ogen zo min mogelijk van de weg te halen.
Simpel en intuïtief
De besturing van het infotainmentsysteem gaat weer met fysieke knoppen. Al kijkt Mazda wel serieus naar de werking van die knoppen. Het moet allemaal zo simpel en intuïtief mogelijk. De Japanners gaan hierin zelfs zo ver dat elke knop dezelfde draaiweerstand moet geven en de verlichting achter deze koppen exact hetzelfde moet zijn.
Reden
De reden dat automakers overstappen op touchscreens is even simpel als voorspelbaar. Door de komst van mobiele telefoons met de aanraakschermen voelt het zo normaal om die dingen te gebruiken. Daarom plaatsen fabrikanten ze ook in de auto’s. Bij Audi zijn ze zelfs van mening dat de touchscreens gebruikt worden omdat Android Auto en Apple Car-Play dan goed werken. Hierin gaat het merk zelfs zo ver dat aanraken van schermen bijna de enige manier van interactie is. De grote draaiknop waarmee het infotainmentsysteem bestuurd kon worden, is bij de nieuwste A4-modellen al nergens meer te vinden.
Tesla heeft een ander standpunt. De grote schermen in de auto laten wel veel informatie zien, maar basis-interactie met de auto gaat nog steeds via fysieke knoppen. Hier kiest men dus niet voor het een of het ander, maar voor het beste van beide werelden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?