Mazda: ‘we zullen laten zien hoe schoon een dieselmotor kan zijn’
Een groot gedeelte van autofabrikanten gooit diesel in de ban en focust zich op elektrische aandrijving. Mazda niet. Het bedrijf komt volgend jaar met een schone dieselmotor.
Het lijkt er steeds meer op dat het einde van dieselmotoren in personenwagens nabij is. Het dieselschandaal suddert maar door, steden verbannen auto’s met zelfontbrander uit de centra en de restwaarde van dergelijke auto’s is gekelderd. Kortom, het imago van diesel is niet bepaald positief. En waar een groot gedeelte van de autofabrikanten de dieselmotor heeft uitgezwaaid, zijn er ook enkele die er aan vast blijven houden. Neem Audi bijvoorbeeld. De premium autofabrikant geeft alle nieuwe S-modellen alleen maar oliegestookte motoren. Ook bij Mazda zien ze nog toekomst in diesel. Het Japanse merk wil met een nieuwe motor bewijzen dat de brandstof schoner en efficiënter is dan we denken.
Enorm efficiënt
“We blijven vasthouden aan dieselmotoren. We hebben een nieuwe technologische insteek voor deze motoren en zullen in 2020 laten zien hoe schoon en enorm efficiënt dieselmotoren kunnen zijn,” vertelt Christian Schultze, Mazda’s Europese R&D-baas, tegenover Autocar. “Volgend jaar gaan we jullie verrassen. Er zijn niet zoveel verschillen tussen benzine en diesel”.
Of de Japanners de technologie uit de recent geïntroduceerde Skyactiv-X-motor gaan gebruiken voor de nieuwe dieselmotor is niet bekend, op die vraag wilde Schultze niet ingaan. Maar het is logisch om te denken dat Mazda die richting opgaat. De Skyactiv-X-motor is immers een combinatie van diesel- en benzinetechnologie. Hij werkt met een compressie-ontbranding (diesel) die gecontroleerd wordt door een vonk uit een bougie (benzine).
Wakker worden
Mazda is daarnaast van mening dat het volledig inzetten op elektrische aandrijving een kortzichtige strategie is. De autofabrikant zet daarom in op een ‘multi-solution approach‘, wat eigenlijk betekent dat het alle opties openhoudt. “Als we in een tijdperk aankomen waarin duurzame brandstoffen economisch vergelijkbaar zijn, waarom zouden we deze dan niet gebruiken? We hopen dat overheden wakker worden en zien dat elektrificatie slechts één manier is, maar dat er ook nog andere zijn,” aldus Schultze.
Eerder dit jaar hintte een topfunctionaris van Mazda ook al naar een nieuwe dieselmotor. Toen viel de naam ‘Skyactiv-D’. Deze komt er als zes-in-lijn en als vierpitter. De eerstgenoemde komt in de grotere modellen als de nieuwe 6 en CX-5 en de laatstgenoemde is ontwikkeld voor hoofdzakelijk de compactere auto’s als de 2, 3 en CX-30.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?