McLaren 720S GT3X is alleen voor het circuit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2Fmclaren-720s-gt3-x-radef.jpg)
Wat als je een race-auto ontwikkelt, maar je je eigen regels gaat hanteren? Die vraag stelde de Motorsport-afdeling van McLaren Automotive zich af. Welnu, het resultaat is de 720S GT3X. Het is een wilde broer van de GT3-racewagen van het merk, waarvoor alle remmen los gingen.
De term GT3 staat voor de donorauto, de GT3-racewagen waarmee McLaren op tal van circuits actief is. De X achter de GT3-aanduiding staat voor een groot kruis door alle bestaande regels voor deelname aan raceklasses. McLaren bepaalt voor de nieuwste sportcoupé zijn eigen spelregels, en die zijn er simpelweg niet. Dat de auto 720S draagt is logisch. Om twee redenen, want het is in de basis een 720S en de racemotor levert nu 720 pk.
30 pk in overboost
Om met dat laatste te beginnen, de 720S GT3X is 200 pk sterker dan de GT3-uitmonstering, wat het vermogen op 720 pk brengt. Middels een druk op een knop perst de V8-motor er nog eens 30 pk uit, waardoor kortstondig 750 pk voorhanden is. De Engelse sportwagenbouwer heeft dat weten te bereiken door de handgebouwde racemotor van onder andere grotere turbo’s en een afwijkende koelingssysteem te voorzien. Het vermogen wordt natuurlijk via de achterste wielen op het asfalt overgebracht.
Onnodige zaken weggelaten
De 720S GT3X beschikt over het totaalpakket van de GT3-racer, wat een lager gewicht en uitgekleed interieur betekent. Er staat standaard één stoel in het leefcompartiment. Verder heeft de McLaren een opnieuw gevormde rolkooi, is het stuurwiel boven- en onderzijde afgevlakt en onnodige zaken voor een snelle rit op een afgesloten circuit zijn achterwege gelaten. Het onderstel kent aangepaste veren en dempers, net als de anti-rolbar. Verder is het aerodynamica-pakket van de auto aangepast. Ook hier omdat er geen regels gelden. Bovendien is de GT3X veel krachtiger dan de GT3.
Uitlaatklep
McLaren biedt de GT3X aan zijn klanten aan om lekker vrijuit te racen of om met andere 720S-derivaten onderling de strijd aan te gaan. Wie de racer niet als uitlaatklep wil gebruiken en lekker wil toeren, kan een optionele tweede stoel bestellen zodat met twee personen van de sportcoupé kan worden genoten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had