McLaren 765 LT Spider is heel voorspelbaar
Zie hier de McLaren 765 LT Spider. Verrassend? Nou nee. Je wist dat die ging komen. Je wist al dat die 49 kg zwaarder zou zijn dan de Coupé-variant. Je wist al dat het een limited edition van slechts 765 stuks zou worden. Maakt dat het verhaal minder interessant? Voor wie een 765 LT Spider niet op zijn netvlies kon toveren, dit is hem.
Met de 765 LT Coupé wilde McLaren uitpakken op de 2020-editie van de Autosalon van Genève. De tentoonstelling ging niet door en zo duurde het even voordat McLaren het model in levende lijve aan het publiek kon tonen. Stilzwijgend druppelen inmiddels de eerste klantverkochte exemplaren de showrooms van de dealers binnen. Alle 765 exemplaren zijn reeds vergeven en de vertegenwoordigers van de Engelse sportwagenbouwer wisten al een groot deel van de Spider-productie te verkopen en dat is goed voor de productie. Het merk benadrukt dat het alleen klantverkochte auto’s bouwt.
Alle auto’s zijn individueel genummerd, zoals McLaren ook de Coupé elk exemplaar een specifiek nummer gaf. Daarmee wijkt McLaren af van Ferrari en Lamborghini, dat in al zijn limited editions ‘1 of’ en dan het overall productievolume vermeld. Dat wil niet per definitie zeggen dat McLaren ook precies 765 stuks vervaardigd. Van de Senna bestaan er meer dan de opgegeven 500 units en van de 620 R bouwde Mclaren minder exemplaren dan de in het interieur vermelde 350 stuks.
Circuitliefhebber
De bouw van de 765 LT loopt al sinds vorig jaar. Daar komt de Spider-derivaat nu bij. De technische basis is nagenoeg identiek. Het bestaat uit een carbon fibre tub met voorruit-omlijsting, maar voor de Spider zijn er enkele verstevigingen doorgevoerd. Daaromheen bouwt McLaren een sportwagen met hoofdzakelijk koolstofvezel componenten. Het koetswerk is aangepast op basis van de toegepaste techniek, die op het circuit tot stand is gekomen. De Engelsen maken er niet zo’n hardcoreversie van als de 620R-versie van de inmiddels uit productie genomen Sport Series-familie. De term LT staat voor ‘Longtail’. Hij is iets puntiger dan de 720 S, lichter, sportiever en dynamischer. De auto met toegenomen spoorbreedte en andere veren en dempers kent hogere downforcewaardes met het oog op circuitgebruik.
De 765 LT is geen civiele raceauto, maar een snelle trackday-auto met kenteken. Kenmerkend element van de 765 LT zijn de vier ronde uitlaateindstukken. De ontwerpers hebben ze in het achterrooster opgenomen, tussen de achterlichtunits. Vanwege de beweegbare achterspoiler, waarvan de posities zijn afgestemd op het rijden met open en gesloten dak, was het niet mogelijk de eindstukken van het titanium uitlaatsysteem in het bovendek onder te brengen, zoals McLaren bij de 600 LT met zijn vaste spoiler wel deed. De genoemde term Longtail past niet letterlijk bij de auto. Door de aanpassingen is juist niet de achterzijde verlengd, maar kent juist het front een langere overhang. Daarin zijn de Coupé en Spider gelijk.
Elf tellen
Het grote verschil tussen de Coupé en de Spider zijn het dak. Het coupédak maakt plaats voor een inklapbare hardtop. Het uit een deel bestaande dak laat zich in 11 tellen openen of sluiten. Tegelijkertijd maakt de achterruit een verticale beweging. De ruit dient tevens als windstopper. De transformatie van coupé in Spider en vice versa kan in stilstaande positie en wanneer de auto onder de 50 km/h rijdt.
Uitgekleed
De kap ligt in geopende stand deels boven de krachtbron. Het blok wijkt niet van de turbomotor in de Coupé af. Hij telt acht cilinders, heeft een cilinderinhoud van 4,0 liter en beschikt over twee turbo’s voor een betere ademhaling. De achterste wielen krijgen met tussenkomst van een automatische transmissie met dubbele koppeling 765 pk en 800 Nm te verwerken. Onder ideale omstandigheden sprint de McLaren 765 LT Spider in 2,8 seconden van stilstand naar 100 km/h. De 200 km/h staat na 7,2 tellen op de snelheidsmeter. McLaren geeft een top van 330 km/h op. Het prestatieniveau ging in vergelijking met de 720 S Spider niet alleen omhoog door de krachtigere Ricardo-motor, ook een lager wagengewicht speelt een rol.
Cito Motors Eindhoven tweede dealer voor McLaren in Nederland
De 765 LT weegt 80 kg minder dan het reguliere Super Series-model, maar met 1388 kg schoon aan de haak is de open tweezitter 49 kg zwaarder dan de Coupé-broer. Om tot de gewichtsreductie te komen is er niet alleen veelvuldig gebruik gemaakt van lichtere materialen zoals titanium, koolstofvezel en alcantara, ook zijn er zaken van de 720 S achterwege gelaten, zoals de airconditioning en het audiosysteem. Wie genoemde items wel wil, kan ze op de prijslijst kosteloos aanvinken.
Binnen de gewichtsafname is er 3,0 kg te danken aan de montage van een lithium-ion batterij, 22 kg door de specifieke Ultra-lichtmetalen wielen en 18 kg door de aanwezigheid van de 3,35 kg per stuk wegende racestoelen. Het weglaten van het tapijt scheelt 2,4 kg en de afwezigheid van een airco en audio-installatie reduceert het gewicht met respectievelijk 10 en 1,5 kg. Het titaniumuitlaatsysteem weegt slechts 10,9kg, 40% minder dan gebruikelijk. De carbon fibre middentunnel meet slechts 0,8 mm.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar