McLaren 765LT: 622 pk per ton, op 765 stuks gelimiteerd
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2FMFR08113-e1583164699111.jpg)
McLaren zet met de 765LT de Longtail-traditie voort. Met meer pk, een lager gewicht, een geoptimaliseerde aerodynamica en een aangescherpt onderstel is dit het ultieme circuitmonster van de McLaren Super Series.
De 765LT is de gelimiteerde hardcore versie van de 720S met meer kracht en minder massa. Er worden slechts 765 exemplaren gemaakt en de levering start in september voor een nog onbekende prijs. De vuurspuwende 4,0-liter V8 met dubbele turbo knalt er in de Longtail-versie 765 pk bij 7500 toeren per minuut uit en 800 Nm bij 5500 toeren per minuut. Daarmee is hij 45 pk en 30 Nm sterker dan de 720S. De M840T-motor heeft in het topmodel gesmede aluminium zuigers, de drielaags koppakking van de Senna, carbon gecoate klepgeleiders, een extra brandstofpomp en een opgewaardeerde oliepomp. De overbrengingen van de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling zijn aangepast, waardoor hij ín de versnellingen vijftien procent sneller is dan de 720S. De track-versie gaat in 2,8 seconden naar 100 km/h, in 7,4 tellen naar 200 km/h en haalt een topsnelheid van 330 km/h.
Schakelgeheugen
Een primeur op de 765LT is ‘limit downshift’, waardoor hij een terugschakelactie niet weigert als het motortoerental nog te hoog is, maar de opdracht onthoudt en deze uitvoert als het toerental dat wel toelaat. Dit geeft de bestuurder meer vrijheid om zich te focussen op de rijtaak. Afstormend in de vijfde versnelling op een bocht die in drie genomen moet worden, kan de bestuurder bij het naderen twee keer tegen de flipper tikken. Vervolgens kan hij zich helemaal concentreren op het remmen, het instuurpunt en de apex, want de automaat schakelt terug als dat mogelijk is. Ondertussen wordt de bestuurder opgezweept door het nieuwe uitlaatsysteem. De V8 met platte krukas ademt namelijk uit via titanium pijpen met vier uitlaatmonden. Die zijn zo hoog mogelijk in de kont geplaatst, zodat de inzittenden de vlammen kunnen zien.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2FMFR08132-e1583164686442.jpg)
Minus 80 kg
De toegenomen spierkracht is nog maar één aspect van de Longtail-formule, zo ook bij de 765LT. Het besparen van gewicht is daar een minstens zo belangrijke factor in. Wie alle gewichtsbesparende opties aankruist, komt op een leeggewicht van 1229 kg uit. Ja, dat leest u goed en dat betekent 622 pk per ton! De afname van 80 kg wordt onder meer bereikt door racekuipen (-18 kg), tienspaaks gesmede lichtmetalen wielen met titanium wielbouten voorzien van Pirelli Pzero Trofeo R-banden (-22 kg), geen airconditioning (-10 kg), carbon plaatwerkdelen (-14,3 kg), lithium-ion accu (-3,0 kg), dunnere voorruit en portierramen plus polycarbonaat zijruitjes en achterruit (-6 kg).
Meer downforce
Hoewel de naam anders doet vermoeden, is het vooral de neus van de 765LT die opvalt. Hij is 48 millimeter langer dan die van de 720S en de achterzijde met de grotere actieve Longtail-spoiler is 9 millimeter langer. Die draagt samen met de langere splitter, de verbeterde bodemplaat en de grotere diffuser voor een toename in downforce van 25% ten opzichte van de 720S.
Aangescherpt onderstel
Door het hogere vermogen en het afgenomen gewicht is uiteraard de wielophanging aangepast. In vergelijking met de 720S is de rijhoogte aan de voorzijde met 5 millimeter verlaagd en de spoorbreedte met 6 millimeter vergroot. De bodemspeling aan de achterzijde is niet gewijzigd om meer ‘rake’ te creëren. Ofwel: de neus staat dichter naar het asfalt dan de achterzijde. Net als in de Formule 1 en dit alles om de aerodynamica effectiever te laten werken. Hij heeft verder geen dual-rate veren, maar lichtere hoofdveren met hulpveren om de onafgeveerde massa te verlagen. Het hydraulisch geregelde dempersysteem is zowel software- als hardware-matig aangepast om het grotere potentieel van de 765LT in goede banen te leiden. Om de reacties op insturen nog directer te maken heeft hij een stijvere anti-rollbar op de vooras en de elektro-hydraulisch bekrachtigde stuurhuis heeft een korte overbrenging. Uiteraard zijn ook de remmen opgewaardeerd met de nieuwe carbon-keramische remschijven met de remklauwen van de Senna. De remmen hebben speciale koelkanalen om rijwind naar de schijven, klauwen en blokken te leiden. De temperatuur wordt tijdens hevig gebruik met 50 graden Celsius verlaagd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had