McLaren Automotive bouwt 20.000ste auto
Fotomomentje op de boulevard van McLarens hoofdkantoor in Woking. Daar kwamen de heren en dames van de Automotive-tak samen om de bouw van de 20.000e sportwagen te vieren. Een heugelijk feit, want dergelijke acceleratiecijfers in productie hebben Ferrari en Lamborghini in hun begin jaren niet vertoond.
Het is nog maar een klein jaar geleden dat het personeel van McLaren Automotive werd opgetrommeld om de viering van de 15.000e McLaren bij te wonen. Ofwel, sinds de zomer van 2018 vervaardigde McLaren maar liefst 5.000 auto’s, wat een kwart van de totaalproductie is. Een mijlpaal voor het bedrijf dat in een kalenderjaar tot nu toe maximaal 4.806 sportwagens (2018) maakte. Maar de 20.000 stuks zijn in acht jaar tijd gerealiseerd en dat is een productievolume waar menig Europese sportwagenbouwer (buiten Duitsland) jaloers op is. Ferrari, Aston Martin en Lamborghini deden er vele jaren langer over om hetzelfde volume te realiseren.
Kopzorgen
Maar de autoproductie leverde McLaren kopzorgen op. De zusteronderneming van de Formule 1-renstal had in de beginjaren moeite om de nieuwgeboren MP4-12C fatsoenlijk en probleemloos in elkaar te schroeven. Maar zoals het een Formule 1-renstal betaamd, werd direct actie ondernomen en werd beetje bij beetje de problemen uit de sportcoupé gefilterd. Inmiddels loopt de productie gestroomlijnder. De autobouwer zei bij de marktintroductie dat het een capaciteit in zijn McLaren Production Centre had van rond de 4.000 stuks per jaar. De komende jaren moet de jaarlijkse output groeien tot ongeveer 6.000 op jaarbasis.
Hybridetechniek
McLaren investeert fors in nieuwe modellen. In de komende zes jaren introduceert het merk ruim vijftien modellen, waarvan er één woensdag wordt gepresenteerd. Daarnaast zullen in de toekomst vrijwel alle modellen over hybridetechniek beschikken. Maar niet alles komt onder stroom te staan, want McLaren ging onlangs een nieuwe samenwerking aan met Ricardo voor de levering van de dubbel geblazen V8-motor.
Woking
De sportwagens van het legendarische Formule 1-merk worden in het Engelse Woking vervaardigd. De fabriekshal ligt naast het hoofdkantoor. Voor de productie van de carbon fibre monocoque heeft het bedrijf een eigen faciliteit in Yorkshire, Engeland. De 20.000 eenheden zijn verdeeld over de MP4-12C, 12C, 540C, 570S, 570 GT, 600LT, 625C, 650S, 675LT, 720S, P1, P1 GTR, Senna en ontelbare actiemodellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?