McLaren denkt alternatief te hebben voor elektrische auto’s
Britse autofabrikant McLaren denkt niet dat de toekomst alleen maar zal bestaan uit elektrische auto’s.Ook niet alleen uit waterstofauto’s trouwens. McLaren overweegt motoren te gaan ontwikkelen die lopen op synthetische brandstoffen.
Waar steeds meer fabrikanten zich gaan inzetten op volledig elektrische auto’s (Tesla, Polestar, Volkswagen, BMW, en zo nog veel meer) denkt McLaren een alternatief te hebben: synthetische brandstoffen. Zoiets heeft Andy Palmer, grote baas van Aston Martin, vorig jaar ook al eens laten weten. Die synthetische brandstoffen bevatten als ingrediënt onder andere CO2. En omdat dat uit de lucht wordt gehaald, zou het onze carbon footprint verminderen.
Batterijproductie
De grootste achilleshiel van elektrische auto’s op dit moment is de batterijproductie en de grondstoffen die daarvoor nodig zijn wordt een enorme hoeveelheid energie gebruikt. Een bruikbare tussenstap tussen de auto’s met verbrandingsmotor en volledig elektrische auto is nu de hybride, of plug-in hybride. De relatief kleine accu van hybrides veroorzaakt minder vervuiling bij de productie dan een grote accupakketten die nodig zijn bij een volledig elektrische auto. Toch helpt de hybridetechniek met de kleine accu en de elektromotor de uitstoot van de benzinemotor flink te verminderen doordat ze veel werk overnemen van de ‘fossiele’ krachtbron.
In een interview met het Britse Autocar geeft McLaren-CEO Jens Ludmann aan dat synthetische brandstoffen ook veel potentieel bieden. Volgens hem is synthetische brandstof een goed alternatief voor elektrische auto’s, vooral door het gebruik van zonne-energie bij de productie van die brandstof. Het is volgens de CEO echter geen aanval op elektrische auto’s. Hij ‘overweegt slechts mogelijke alternatieven’.
Ontwikkelingsfase
De batterijtechnologie van moderne elektrische auto’s is echter al in een veel verder gevorderd stadium, al is die nog verre van uitontwikkeld. De synthetische brandstoffen bevinden zich nog maar in de prilste ontwikkelingsfase. Het is zelfs nog niet duidelijk of ze ooit de productiefase kunnen halen. De synthetische brandstoffen hebben als ingrediënten CO2 en waterstof. Bij de productie van een synthetische brandstof is ook elektriciteit nodig, want waterstof komt uit H2O (water) en elektriciteit.
De techniek om deze synthetische brandstoffen te produceren bestaat al, maar er is nog veel werk nodig om de brandstof op een efficiënte en voordelige manier te maken. Aan de kant van de verbrandingsmotor zijn er volgens Ludmann echter maar kleine aanpassingen nodig. Ook kunnen de brandstoffen op de ‘normale manier’ getankt worden. Gewoon aan de oude vertrouwde pomp, dus.
Alternatieven
“Een auto op synthetische brandstoffen is geen vervanger van de elektrische auto, eerder een alternatief”, vertelt Ludmann. In de strijd om de uitstoot te verlagen zijn elektrische auto’s de meest voor de hand liggende keuze, maar synthetische brandstoffen kunnen volgens hem één van de brandstofbronnen zijn die we in de toekomst gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld verschillende autofabrikanten die waterstof als ‘schone brandstof’ gebruiken, en ook die techniek blijft zich ontwikkelen.
Ook zonne-energie is nog steeds in ontwikkeling als ‘brandstof’. Een goed voorbeeld van zo’n project is de Nederlandse Lightyear One. Deze auto zou nu puur op zonne-energie 10.000 kilometer moeten kunnen afleggen. Opladen aan het stopcontact of laadpaal kan ook met die auto, de elektrische range moet 725 kilometer bedragen. Het is a veel vaker gezegd en geschreven: er is niet één oplossing voor de aandrijving van de toekomstige auto’s maar een veelvoud. Net als elektrische auto’s zijn synthetische brandstoffen daar een voorbeeld van.