Dakloze McLaren Elva is super cool
Geen dak, kleine deuren, geen rijramen en geen voorruit, maar wel climate control. De McLaren Elva is geen sportwagen voor softies. Precies 399 wereldburgers zullen vanaf volgend jaar ervaren hoe het is om de wind direct in het gezicht te voelen. Of toch niet?
De McLaren Elva is puurder dan puur, zoals de nu uitgeleverde Ferrari SP1 en SP2 dat ook zijn. Mercedes-Benz ging met de SLR Stirling Moss in 2009 de Engelse en Italiaanse autobouwer voor, al kun je de bloedlijn van dergelijke dak- en raamloze modellen verder doortrekken. Vroeger was men niet anders gewend dan met de wind direct op het koude gezicht te rijden of te racen. McLaren maakt voor zijn Elva een vergelijking met de gelijknamige klantenracewagens uit de jaren zestig, zoals Ferrari dat deed met zijn barchetta’s en Mercedes, die de SLR Stirling Moss nota bene door McLaren liet bouwen, met de 300 SLR uit de jaren vijftig. De McLaren Elva is een straatlegale sportwagen.
Vier wielen, een motor en twee stoelen
Zijn technische basis wordt uiteraard gelegd door de koolstofvezel-tub, die sinds kort door McLaren zelf wordt vervaardigd. Daar omheen bevestigt de Engelse sportwagenbouwer carrosseriedelen van koolstofvezel. Meer dan vier wielen, twee zitplaatsen, een motor en een koetswerk lijkt de McLaren Elva niet. Toch, de Engelsen hebben niet eenvoudigweg een dak achterwege gelaten. Onder de lang gestrekte neus lopen luchtkanalen, die afhankelijk van de snelheid rijwind door laten. De lucht wordt bij een geactiveerd systeem -kleppen in de neus dienen eerst te openen- kort voor de volledig open cabine naar boven geleid, waardoor een virtueel raam ontstaat. Een maximaal 15 cm uitschuifbaar paneel voor het dashboard geleidt de lucht, zodat de rijwind over de neus en over het leefcompartiment gaat. Het systeem, dat Active Air Management System heet, treedt louter op hogere snelheid in werking, mits de bestuurder het niet deactiveert. Bij lage snelheid zitten de bestuurder en eventuele passagier in de rijwind.
Carbon chassis
De Elva heeft in de goede traditie van McLaren zijn krachtbron centraal in het chassis hangen. Anders dus dan genoemde Ferrari en Mercedes-Benz. Aston Martin kiest voor zijn nog aan te kondigen V12 Speedster ook niet voor de middenmotoropstelling. Achter de twee lichtgewicht stoelen in de Elva huist McLarens bekende V8-motor met twee turbo’s. Het vierliter blok levert 815 pk aan vermogen en perst er 800 Nm uit, gelijk aan de trekkracht van de McLaren Senna. Doordat de Elva minder gewicht in de schaal legt -het is zelfs de lichtste straatauto van McLaren ooit, al is het gewicht nog niet gehomologeerd- zet de open tweezitter adembenemende cijfers neer. Van stilstand naar 100 km/h sprint de dakloze McLaren in minder dan drie tellen. De naald wijst zelfs al na 6,7 tellen de 200 km/h aan, wanneer vanuit stilstand vol wordt geaccelereerd. Een titanium uitlaatsysteem met vier eindstukken belooft voor een passende klank te zorgen. Overigens, geloof het of niet, heeft de open auto een audiosysteem met speakers dat veelvuldig in de scheepvaart wordt toegepast en geschikt is voor gebruik in de open lucht. Het achterdeel kan open, want naast de motor bevindt er zich ook bergruimte. McLaren geeft aan dat er plek is voor bijvoorbeeld twee helmen.
Steentjes
Het dragen van een helm is sowieso een aanrader, want hoewel de Elva een virtueel raam heeft, weerhoudt de luchtstroom steentjes en insecten niet. Dergelijken komen als kogels aan op je voorhoofd of tanden. Het minimalistisch aangeklede interieur kent lichtgewicht stoelen. Ze zijn niet alleen flinterdun en minimaal bekleed, ze kennen ook een kort zitvlak. Een praktische keuze want zo kun je eenvoudiger in- en uitstappen, zonder direct op de stoelbekleding te staan. Optioneel voorziet McLaren in zespuntsgordels. Eveneens tegen meerprijs beschikbaar, een met koolstofvezel aangekleed interieur.
Prijs McLaren Elva
McLaren mag de Elva vandaag vrijgegeven, de grootste en belangrijkste klanten van het merk mochten de open tweezitter al eerder aanschouwen. De sportwagenbouwer presenteerde de Elva in augustus tijdens de Monterey Car Week voor het eerst aan een select groepje klanten. Hoewel toen de prijs nog niet bekend was, tekenden de eerste klanten reeds het koopcontract. In Nederland gaat de sportwagen €1.774.745 kosten.
VIDEO MCLAREN SENNA
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace