McLaren Elva: nóg exclusiever dan gepland
De McLaren Elva wordt nóg exclusiever dan gepland. De Engelse sportwagenbouwer stelt voor de tweede maal de oplage van de open tweezitter bij. De oplage ligt op minder dan de helhelft van het oorspronkelijke productievolume.
Geen 399 stuks, zoals McLaren bij de eerste presentatie van de open tweezitter aan de gefortuneerde klantengroep communiceerde, worden er van de Elva gemaakt. Ook geen 249 stuks, het aantal dat eerder dit jaar werd genoemd, toen bleek dat de belangstelling voor de nieuwste loot aan de Ultimate Series-stam minder groot was dan verwacht. Het worden er 149, zo geeft de sportwagenbouwer uit Woking nu aan. De vraag naar de opvallend gestileerde Elva blijkt dus geringer dan gepland.
Een van de meest exclusieve modellen
De fabrikant spreekt zelfs over ‘niet meer dan 149 Elva’s’. Daarbij benadrukt de fabrikant dat het met een verkoopvolume van 149 stuks tot een van de meest exclusieve McLaren-modellen behoort, tweede na de McLaren Speedtail met zijn oplagecijfer van 106 stuks. Een McLaren P1 GTR, Een Senna GTR en een Senna LM zijn echter nóg exclusiever, want daar zijn er achtereenvolgens 58, 75 en 24 stuks van vervaardigd. McLaren kon dus niet meer dan 149 kopers voor de Elva vinden. En dat terwijl concullega Ferrari juist zegt dat het veel meer geïnteresseerden voor de Monza SP’s had dan de 499 beschikbare auto’s.
Barchetta
De Elva is net als de Ferrari Monza SP, en ook de Aston Martin V12 Speedster, een model zonder dak, met kleine deuren en geen rijramen. Het zijn modellen in de geest van racewagens uit de jaren vijftig en zestig. Deze barchetta’s beschikten over een kleine voorruit, wat meer een windgeleider was dan een raam. Mercedes bracht een dergelijk model al eind jaren negentig uit, de SLR Stirling Moss die nota bene door McLaren is bedacht en werd gebouwd. Net als de Ferrari Monza SP en de Aston Martin V12 Speedster beschikt de Elva niet over een voorruit, maar anders dan bij genoemde concurrenten staat er wel een op de optielijst.
Alternatieve voorruit
Zonder voorruit beschikt de McLaren Elva over een virtueel raam, gecreëerd door een over maximaal 15 cm uitschuifbaar paneel voor het dashboard. Het geleidt de lucht, zodat de rijwind over de neus en het volledig open leefcompartiment gaat. Het systeem, dat Active Air Management System heet, treedt louter op hogere snelheid in werking, mits de bestuurder het niet deactiveert. Bij lage snelheid zitten de bestuurder en eventuele passagier in de rijwind. In de Elva met zijn 815 pk sterke 4.0 V8-motor achter de twee stoelen is het dragen van een helm een aanrader.
Prijs McLaren Elva
De prijs van de sportwagen bedraagt in Nederland exact € 1.774.745,-. Er komen enkele exemplaren naar de Benelux.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8