In de herkansing: weer een McLaren F1 onder de hamer
Er gaat opnieuw een McLaren F1 onder de hamer en waar anders dan tijdens het Pebble Beach Concours d’Elegance half augustus. Het betreft het 25e exemplaar dat de fabriek in Woking verliet. Via een Japanse verzamelaar staat de driezits sportwagen nu in de Verenigde Staten. Beide eigenaren hebben er overigens amper van genoten. De kilometertellen vermeldt slechts 390 kilometer.
Mocht je interesse hebben, zorg voor een goed gevulde sok. De verwachte prijs ligt op 15 miljoen dollar. Maar daar blijft het niet bij, al hebben we het dan niet over de veiling- en de transportkosten. Nee, met het bouwjaar 1995 en kilometerstand 390 brengt dit exemplaar zijn leven statisch door en mocht je dan als derde eigenaar met de iconische sportwagen willen gaan rijden, breng hem dan absoluut éérst naar McLaren Special Operations (MSO). Niet alleen om de F1 te vertroetelen, ook om een technische check uit te laten voeren. Voor wie dat wil, kan MSO bovendien de bijzondere sportwagen opwaarderen. In de loop der jaren zijn er verschillende onderdelen voor de F1 opnieuw ontwikkeld. Het gaat om onder andere de ramen, de lichtunits en de brandstoftank. Meer daarover zie je in deze exclusieve video.
Unit 1 Woking
De bewuste F1 zag dus in 1995 het levenslicht. Het mag dan het 25e exemplaar zijn dat ‘Unit 1’ in Woking, waar altijd een Formule 1-auto in de hal hing, verliet, het is productienummer 029. Hoewel McLaren de intentie had om er 300 te bouwen, eindigde de productie op iets meer dan 100 exemplaren, inclusief prototypes. Van alle exemplaren is dit de enige in de kleur Creighton Brown. De originele accessoires krijgt de koper ook in handen. McLaren leverde de auto destijds af met een speciale computer -waardoor de fabriek de sportwagen op afstand kon uitlezen- een kofferset voor de specifieke bagageruimte van de F1, een TAG Heuer-chronograph en een set met titanium gereedschappen. Naast het instructieboekje ontvingen de kopers ook een speciaal boek.
Prijs vertwintigvouwdigd
Prijzen van de McLaren F1 stegen in de afgelopen jaren enorm. De auto kostte destijds iets meer dan een half miljoen pond nieuw. De waarde daalde iets, om vervolgens te stijgen tot net boven de nieuwprijs. Na de lancering van McLaren Automotive in 2009 met modellen als de MP4-12C en P1, gingen de prijzen door het dak. Waar je in de jaren negentig een F1 voor een miljoen dollar kon kopen, zoals een bekende Amerikaanse TV-presentator, daar werd enkele jaren terug nog 18 tot 20 miljoen euro betaald. Met een richtprijs van 15 miljoen is de F1 natuurlijk geen koopje, maar wel bereikbaarder dan enkele jaren terug…
Formule 1 op de weg
De F1 was de eerste straatauto van McLaren. Het idee ontstond bij het toenmalige management toen zij na een Formule 1-race op een vliegveld zaten te wachten. Bij de aankondiging dat McLaren een supercar ontwikkelde, stroomden de eerste orders al binnen. Pas vier jaar later stond de F1 gedoopte sportcoupé er. Hij was ontwikkeld rondom de F1-technologie van lichte en de beste materialen. Een carbon fibre chassis vormde de basis. Voor de aandrijving zorgde een zes liter V12-motor van BMW Motorsport, nadat gesprekken met onder andere Honda op niets uitdraaiden.
Productieperiode
De F1 was van 1992 tot en met 1998 in productie. Hoewel de fabrikant niet van plan was met een raceversie te komen, verscheen onder druk van de gefortuneerde kopers een GTR-uitmonstering, die later werd opgevolgd door de Long Tail. McLaren wist in 1995 Le Mans met de F1 GTR te winnen. Sterker nog, de andere race-auto’s eindigden in dezelfde debuutwedstrijd op Le Mans als 3e, 5e en 13e.
De McLaren F1 gaat tijdens de 17e Pebble Beach Auctions op 13 en 14 augustus onder de hamer. Gooding en Company heeft de eer de F1 af te hameren.