Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 3 apr 2020
Leestijd: 2 minuten

McLaren gaat minder Elva’s bouwen dan verwacht

McLaren presenteerde vorig jaar de extreme Elva, een bijzondere tweezits speedster als bijvoorbeeld de Ferrari SP1 en SP2 Monza en de Aston Martin V12 Speedster. Nu kondigen de Britten aan nóg minder exemplaren dan eerder aangekondigd te vervaardigen.

Tijdens de introductie vorig jaar meldde McLaren dat het 399 Elva’s zou gaan bouwen. CEO Mike Flewitt heeft nu laten weten dat het merk maar 249 stuks zal gaan vervaardigen. Dat licht hij toe in gesprek met The Australian Financial Review.

Exclusiviteit

Volgens Flewitt is dat een wens van de klant: zij zien liever minder exemplaren van de Elva verschijnen zodat de mate van exclusiviteit flink stijgt. 399 auto’s zijn er volgens de klanten te veel, zo zegt de CEO. Bronnen van het Britse Autocar zeggen echter dat McLaren de markt voor de Elva heeft overschat en simpelweg niet genoeg orders krijgt.

Dat is mogelijk, maar het zou betekenen dat McLaren de eerste race met Ferrari heeft verloren. De Engelsen wilden er minder dan Ferrari bouwen. Van de Monza’s verschijnen maar liefst 499 stuks. McLaren koos met zijn 399 exemplaren al voor een exclusiever productievolume. Maar het zijn er, zelfs met 249 geplande exemplaren, meer dan de Aston Martin V12 Speedster (slechts 88 stuks) en de oudere Mercedes-Benz SLR Stirling Moss (75 stuks).

Jaren ’60

Dat alles maakt de Elva niet minder gaaf. De dakloze McLaren met optioneel een voorruit is een verwijzing naar de gelijknamige klantenracewagens uit de jaren ’60. Het model is straatlegaal en heeft zijn krachtbron centraal in het chassis hangen. Daarmee is deze specifieke speedster uniek in zijn soort, want de genoemde concurrenten van Aston Martin, Ferrari en Mercedes-Benz hebben hun motor in het vooronder.

Achter de twee lichtgewicht stoelen van de Elva huist de bekende V8-motor met twee turbo’s. De vierliter levert 815 pk en perst er 800 Nm uit, gelijk aan de trekkracht van de McLaren Senna. In minder dan drie seconden sprint de open tweezitter naar de 100 km/h, binnen 6,7 seconden wordt zelfs al de 200 km/h aangetikt. Adembenemende cijfers, die mogelijk zijn omdat het volgens McLaren zijn lichtste straatauto ooit is. Volgens McLaren, omdat het gewicht nog niet is gehomologeerd.

Klanten

McLaren liet de Elva voor het eerst zien aan een select groepje klanten, vorig jaar augustus tijdens de Monterey Car Week. Een aantal klanten tekende het koopcontract al. In ons land kost de tweezitter €1.774.745.

Bron: Autocar

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.