McLaren geeft toe: ‘Eigenlijk zijn al onze auto’s gewoon slecht’
De nieuwe topman van McLaren windt er geen doekjes om. Michael Leiters geeft gewoon toe dat zijn merk in de afgelopen jaren auto’s heeft uitgeleverd die slecht waren. “Niet volwassen”, noemt hij het, met veel gevoel voor understatement.
Het gaat niet goed met McLaren. De Britse sportwagenfabrikant heeft niet alleen last gehad van de coronacrisis, maar ondervindt nu ook de gevolgen van het wereldwijde chiptekort én zijn eigen laksheid. Algemeen directeur Michael Leiters is er bijzonder open over in een interview met het Britse tijdschrift Evo.
De McLaren Artura is niet goed genoeg
De nieuwe McLaren Artura, die het bedrijf moet redden, zou al een jaar geleden op de markt komen, maar is uitgesteld om te werken aan allerlei problemen, vooral met de software. De Artura is niet goed genoeg, aldus Leiters. “Er mogen geen compromissen zijn. Als je die wel probeert te sluiten, dan verlies je het op kwaliteit. Ons hele bedrijf moet begrijpen hoe belangrijk kwaliteit is.”
Want op dat gebied heeft McLaren geen beste reputatie. Leiters zit sinds 1 juli op zijn post en werkte eerder bij Ferrari en Porsche. De eerste beslissing die hij nam als nieuwe topman van McLaren was het uitstellen van de Artura. “Ik hoorde van mijn team dat we in het verleden producten hebben geaccepteerd die niet volwassen waren. En die leverden we dan gewoon uit aan klanten.”
Leiters: “De Artura is het eerste model waarbij we dat niet hebben gedaan. We zagen dat de auto niet volwassen is, dus hebben we de uitlevering ervan gestopt. We hadden toen al te maken met vertragingen op de assemblagelijn en hebben de productie teruggebracht tot nul om de kwaliteitsproblemen van de Artura aan te pakken.”
De focus moet op kwaliteit komen te liggen
Volgens Leiters heeft McLaren zijn financiële positie op het spel gezet door ondermaatse auto’s aan klanten te geven. “We willen onze dealers en klanten een belangrijke boodschap meegeven: dat we begrijpen dat in de toekomst onze focus op kwaliteit moet liggen. We zeggen niet meer: ‘deze auto is snel en spannend, dus vergeef ons de kwaliteitsproblemen’. Dat kan niet!”
McLaren in nood! Verkoopt collectie klassiekers om geld op te halen
McLaren kan zich niet langer gedragen als een start-up, vindt Leiters. “Als je nog jong bent, kun je fouten maken. Maar zo jong zijn wij niet meer. Wij moeten ons ontwikkelen tot een volwassen organisatie.” Eentje met een gestroomlijnde productportfolio, waarin de hiërarchie tussen modellen duidelijk is.
Afgelopen met telkens dezelfde krachtbron
Het moet afgelopen zijn met McLarens die op elkaar lijken en die dezelfde aandrijflijn hebben, aldus Leiters. Hij doelt daarmee op de bekende twinturbo V8 van McLaren, die sinds de introductie van de MP4-12C in alle modellen is gebruikt. De eerste sportauto met een volledig nieuwe krachtbron is de Artura, met zijn V6 met hybride-ondersteuning.
Lees ook:
Ook interessant
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Review McLaren Artura Spider: een supercar als daily driver?
-
Deze McLaren was niet straatlegaal, maar rijdt nu op de openbare weg | Sjoerds Weetjes 402
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan