McLaren neemt afscheid van de P1
Alle 375 McLaren P1’s zijn al jaren geleden vergeven aan klanten, maar nu zijn alle exemplaren vervaardigd. De allerlaatste P1 sluit de productiecyclus in stijl af, want de Volcano Orange-carrosseriekleur sierde ook McLarens vorige hypercar, de F1!
Het was de Autosalon van Parijs 2012, waar McLaren op zijn veel te grote stand de P1 voor het eerst aan het grote publiek toonde. De oranje hypercar stond daar als designstudie. Pas enkele maanden later onthulde de Engelse sportwagenbouwer meer details over de P1, maar dat maakte voor 750 bezoekers aan de Parijse stand niet uit. Zij plaatsten direct een order voor de auto, zonder het prijskaartje ervan te weten.Bij zijn publieksonthulling op de Autosalon van Genève in maart 2013, waar voor het eerst ook de motor en het interieur van de P1 waren te zien, kondigde McLaren aan slechts 375 stuks van zijn nieuwe supersporter te zullen bouwen. Het productievolume was gebaseerd op het aantal geïnteresseerden, gedeeld door twee.
“Bezoekers plaatsten direct een order, zonder het prijskaartje van de P1 te weten”
In de zomer van 2013 startte McLaren met de productie van de allereerste P1. Het Engelse merk had op dat moment al dertien experimentele prototypes vervaardigd, gevolgd door vijf validatieprototypes en drie pre-productieauto’s. De bouw van één P1 duurde 800 uur. In september 2013 was het eerste exemplaar klaar. De wagen was in Ice Silver gespoten en had ongespoten koolstofdelen op het front, de neus en de achterzijde.
De directie van McLaren was niet van plan om de auto te verkopen, maar uiteindelijk ging men toch overstag. Op één voorwaarde: de P1 moest in Woking op de boulevard van het hoofdkantoor blijven staan. De hypercar staat nog altijd in de glazen hal tussen de historische Formule 1-auto’s en drie F1’s.
In 2014 bouwde McLaren de meeste P1’s, welgeteld 248 stuks. In het eerste jaar verlieten 36 stuks de fabriekspoort. De resterende 91 zijn dit jaar gemaakt. McLaren bouwt nu nog de P1 GTR, een track day-uitvoering zonder straathomologatie en racelicentie. McLaren bouwt die speciale versie voor P1-kopers. Meer dan veertig hebben aangegeven er een te willen, ondanks het prijskaartje van meer dan twee miljoen euro. In januari maakt McLaren de allerlaatste P1 GTR.
“McLaren Utrecht heeft geen nieuwe P1 in Nederland geleverd”
Van de 375 P1’s is een derde in Noord-Amerika afgeleverd. In de Azië en Oceanië is 27 procent van de productie geleverd en in Europa nog altijd 26 procent. Het Midden-Oosten en Afrika eisen samen 13 procent van alle P1’s op. De meest succesvolle dealer is naar verluidt McLaren London en ook McLaren Dubai behoort tot de toppers. McLaren Utrecht heeft geen nieuwe P1 geleverd. Het bedrijf wist er wel een te bemachtigen, die vervolgens terug naar Engeland ging. En toch rijden in ons land een aantal P1’s.
De P1 beschikt over een 3,8 liter V8-benzinemotor met twee turbo’s en een elektromotor, die tezamen een vermogen leveren van 916 pk. Daarmee is de McLaren P1 in staat om in 2,8 tellen van stilstand naar 100 km/h te accelereren. De sprint tot 200km/h neemt 6,8 tellen in beslag en na 16,5 seconden staat de snelheidsmeter op 300 km/h. De topsnelheid is begrensd op 350 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar