McLaren Senna had volgens Novitec nog niet genoeg vermogen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2Fmclaren-senna-tuning-novitec-9-1.jpg)
Paardenkrachten heb je nooit genoeg, zo luidt het credo van verschillende tuners. Zo ook die van Novitec, dat de McLaren Senna onder handen heeft genomen.
De McLaren Senna krijgt vanuit de fabriek in Woking, Surrey al behoorlijke prestaties mee. De hypercar heeft een motorvermogen (twin-turbo V8) van 800 pk en een koppel van 800 Nm, en genereert liefst 800 kg downforce bij een snelheid van 250 km/h. Binnen 2,8 seconden sprint de extreme sportwagen naar 100 km/h, binnen 6,8 en 17,5 seconden tikt-ie respectievelijk de 200 en 300 km/h aan.
Motormanagement
Maar dat was volgens Novitec niet voldoende. De tuner heeft nog meer vermogen uit de achtcilinder weten te persen. Door onder andere een nieuw motormanagement- en een custom uitlaatsysteem heeft de Novitec Senna maar liefst 900 pk en 888 Nm. Daarmee sprint de Senna niet binnen 2,8, maar 2,7 seconden naar de 100 km/h. Van de 0-200 km/h-tijd gaat 0,3 seconden af (6,5 seconden).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2Fmclaren-senna-tuning-novitec-13-1.jpg)
Het uitlaatsysteem komt van de hand van Inconel en is ook te bestellen zónder de motorupgrade. Het systeem bevat twee (in plaats van drie) uitlaatpijpen met een diameter van 95 milimeter, uitgevoerd in glanzend of mat zwart.
Vossen
De getunde hypercar heeft ook andere wielen, die door Novitec en Vossen samen en specifiek zijn gebouwd. De twee voorste wielen zijn 20-inch groot, de twee achterste 21-inch. Pirelli verzorgt de P Zero’s, met 255/30 voor en 325/25 achter. Klanten hebben voor de wielen ook de keuze uit 72 kleuren.
Wie dat allemaal nog niet genoeg vindt, kan het interieur van de Senna nog verder personaliseren met verschillende kleuren leer en alcantara. Zelf even uitzoeken hoe dat er allemaal in het echt uitziet? Zie de video hieronder!
Wie overigens een extremere Senna wilde, kon ook aankloppen bij McLaren zelf. Met de nadruk op kon, want de autobouwer vervaardigde 75 GTR‘s die allemaal direct verkocht waren nadat het model werd aangekondigd. Wat zijn dan de verschillen met een ‘normale’ Senna? De GTR is 34 millimeter lager, 10 kilogram lichter en 77 millimeter breder (achter 68 millimeter). Aerodynamische aanpassingen zorgen op die auto voor 200 kilogram meer downforce, waardoor die bij een snelheid van 250 km/h 1000 kilogram bedraagt. Het motorvermogen bedraagt 825 in plaats van 800 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had