Naar verwachting komt ongeveer 33 procent van de 106 exemplaren van de McLaren Speedtail op Noord-Amerikaanse bodem terecht. Er is alleen een klein dingetje: de 403 km/u snelle hyper-GT is niet straatlegaal in de Verenigde Staten. Toch is er een oplossing.

Airbags en camera's

De Speedtail is een driezitter, zoals de legendarische McLaren F1. Door die stoelopstelling is het niet mogelijk om zij-airbags te monteren. In Amerikaanse veiligheidsvoorschriften staat dat alle nieuwe voertuigen over zij-airbags moeten beschikken. Dat is probleem 1. Daarnaast zijn ook de camera’s in plaats van traditionele zijspiegels niet toegestaan in de Verenigde Staten. Probleem 2.

McLaren SpeedtailMcLaren Speedtail


McLaren SpeedtailMcLaren Speedtail


'Show or Display'-wetgeving

Toch is er een uitweg om een Speedtail alsnog te kunnen rijden in de Verenigde Staten. Roger Ormisher, McLaren Vice President Communications & PR voor Noord-Amerika, vertelt in gesprek met Carscoops dat eigenaren gewoon hun Speedtail kunnen verwelkomen, maar dat (toekomstige) eigenaren de auto zelf moeten importeren onder de ‘Show or Display’-wetgeving. De ‘Show or Display’-wetgeving schrijft voor dat de Speedtail-koper op jaarbasis niet meer dan 4.000 kilometer mag afleggen op de openbare weg.

Individueel importeren

“Speedtail-eigenaren moeten de auto individueel importeren onder deze wetgeving”, aldus Ormisher. “McLaren North-Amerikca speelt geen rol als importeur of verkoper van de auto. Ondanks dit, geloven we dat ongeveer 33 procent van de totale productie in de Verenigde Staten zal geraken.”

Meer weten over de McLaren Speedtail? Hier meer informatie.