McLaren Sports Series wordt plug-in hybrid met V6-motor
McLaren heeft er nooit een geheim van gemaakt dat in de toekomst ongeveer vijftig procent van het leveringsprogramma geëlektrificeerd wordt. Welnu, volgend jaar geeft McLaren het startschot voor dat elektro-offensief. De tweede generatie Sports Series trapt af!
Een elektromotor en accupakket zijn McLaren niet vreemd. Na de MP4-12C lanceerde McLaren in 2013 immers de P1, en dat was een hypercar met stekkeraansluiting. Het was echter een eenmalige exercitie, want vervolgens werd het stil rond het thema plug-in hybrides. Dat er verandering in komt, liet McLaren enkele jaren geleden al weten. Ditmaal komt de elektrotechniek in zijn seriemodellen.
MCLA
De Sports Series trapt dus af voor een tweede generatie. De productielijn, waar de modellen 540C, 570S, 600LT en 620R onder vallen, verschijnt in een nieuwe gedaante in de eerste helft van 2021. Het gehele gamma wordt in één keer vervangen. De Engelsen borduren ook niet voort op de bestaande architectuur. Vanwege de elektrificatie past de fabrikant een nieuwe McLaren Carbon Lightweight Architecture toe, kortweg MCLA. Deze basis is door McLaren zelf ontwikkeld en wordt in eigen beheer vervaardigd.
V6-motor
De architectuur beperkt zich echter niet tot gebruik voor louter de Sports Series, ook de andere productlijnen met hybridetechnologie gaan er gebruik van maken. In de carbon fibre tub komt overigens ook een afwijkende krachtbron te hangen. De Engelsen passen voor het eerst een V6-motor toe. Details van dat motorblok ontbreken vooralsnog. In de aanloop naar de marktintroductie zal McLaren meer gegevens over de V6-krachtbron en de elektrische ondersteuning bekendmaken.
Doek valt voor huidige reeks
McLaren positioneert de nieuwe Sport Series tussen de GT en de 720S, die beide over een V8-motor beschikken. De huidige types gaan later dit jaar uit productie om ruimte te maken voor de nieuwelingen. De 620R is naar verluidt het laatste type dat McLaren van de eerste generatie Sports Series zal bouwen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Japanse SUV was bestseller en is nu betaalbare PHEV-occasion
-
Onderzoek VS: twee derde kiest na Tesla weer voor benzineauto
-
Waarom plug-in hybrides volgend jaar toch niet veel duurder worden
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?