McLaren CEO ziet in SUV’s een “aantrekkelijk segment”
Automerken waarvan er niet voor mogelijk werd gehouden dat ze ooit met een SUV zouden komen, gaan toch stuk voor stuk overstag. SUV’s zijn namelijk populair en worden steeds populairder. Porsche zou wellicht kopje-onder zijn gegaan, ware het niet voor de komst van de immens populaire Cayenne. De lancering van een ‘Sports Utility Vehicle’ komt ook voor McLaren steeds dichterbij.
De lijst aan fabrikanten van sportieve auto’s die momenteel een SUV in het gamma hebben zitten, of die er nog aan gaan komen is lang. Denk aan Lotus, Aston Martin en Lamborghini. Ook Ferrari, dat in 2017 nog aangaf nooit een SUV te maken, heeft de Purosangue in aantocht. En laat nou net degene die toezicht hield op de ontwikkeling van die auto, nu bij McLaren werken. De Duitse Michael Leiters, is sinds 1 juli CEO van McLaren en had overigens ook een vinger in de pap bij de komst van de Cayenne.
Een SUV voor Mclaren?
De overweging van McLaren om voor het eerst sinds zijn oprichting een auto te vervaardigen die meer dan drie stoelen heeft, was halverwege juni al duidelijk. De zaken in het Britse Woking gaan matig en daarom moet het bedrijf concessies doen om het hoofd zo lang mogelijk boven water te houden en de toekomst van het merk veilig te stellen.
Toch een opmerkelijke ontwikkeling, aangezien McLaren in 2018 nog van mening was dat een SUV juist niet winstgevend zou zijn. Mike Flewitt, destijds de CEO van de fabrikant, had er een duidelijke mening over. “Je hoeft geen rekenwonder te zijn om in te zien dat een SUV voor McLaren niet winstgevend kan zijn. We moeten zo’n model van de grond af nieuw ontwikkelen. Kunnen wij direct een betere versie van de Range Rover of Porsche Cayenne neerzetten? Vast wel, maar dat kost miljarden! Met onze huidige productiecijfers verdienen we zo’n investering nooit en te nimmer terug”, zo zei hij destijds.
De nieuwe CEO
Onder leiding van de nieuwe CEO, met al zijn ervaring op het gebied van SUV’s, zullen de plannen ongetwijfeld meer wind in de zeilen krijgen. Leiters weet natuurlijk als geen ander hoe winstgevend een SUV kan zijn. Hij zag in zijn tijd bij Porsche namelijk al hoe de Macan en Cayenne gouden bergen opleverden voor de Duitse fabrikant.
Leiters spreekt in zijn eerste interview sinds zijn aanstelling als McLaren’s CEO, met het Britse Autocar. Daarin zegt hij ernaar uit te kijken om meer aan te bieden dan enkel de supercars met een middenmotor die we van het merk gewend zijn. Hij steekt zijn enthousiasme voor een Mclaren SUV dan ook niet onder stoelen of banken. “Ik heb een SUV ontwikkeld bij Ferrari een ik heb een SUV ontwikkeld bij Porsche, dus ik houd van SUV’s. Maar we zullen het niet voor mij doen. Ik denk wel dat het een hele belangrijke markt is. Het groeit nog steeds en dat is wat het een aantrekkelijk segment maakt.”
Geen huis-tuin-en-keuken SUV
De CEO laat ook doorschemeren geen doodnormale SUV aan het modellengamma te willen toevoegen. “Wat we moeten begrijpen bij McLaren, is hoe we een product kunnen ontwikkelen dat binnen ons DNA past. We moeten geen klassieke SUV maken.”
Een kleine kanttekening aan het verhaal is dat het volgens Michael Leiters enkel nog om gesprekken gaat. Momenteel bespreken ze bij McLaren enkel de mogelijkheid voor een SUV, maar ze staan ook open voor andere modellen in plaats van, of naast een SUV.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Deze Japanse occasion is betrouwbaar, stoer en vrij betaalbaar
-
Deze occasion is stoere en moderne SUV voor niet al te veel geld
-
Oei, gloednieuwe Ferrari Purosangue total loss na megaklapper
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar