McLaren zou nooit een SUV bouwen! Maar doet het nu toch …
McLaren sloeg nog net niet met de vuist op tafel een paar jaar geleden. Vol verontwaardiging zei de sportwagenfabrikant tegen een interviewer dat het nooit, NOOIT een SUV zou bouwen. Maar ja, principes gaan overboord als er geld te verdienen valt …
McLaren kwakkelt. In coronatijd balanceerde het Britse bedrijf zelfs op het randje van het faillissement. Nog steeds gaat het niet florisant in Woking, waar McLaren is gevestigd, maar gelukkig is er een beetje lucht. Wel moet de strategie anders. Met supersportwagens alleen kom je er niet, heeft de firma begrepen. Daarvoor heb je een SUV nodig.
Nieuwe McLaren-directeur heeft SUV-ervaring
Dus die komt er, ook al brieste McLaren jaren geleden nog dat het nooit zover zou komen. De ommezwaai komt op het conto van de nieuwe directeur Michael Leiters. Die is niet zo tegen crossovers als zijn voorganger Mike Flewitt. Leiters komt van Porsche en Ferrari, waar hij verantwoordelijk was voor de Macan, Cayenne én de nieuwe Ferrari Purosangue.
SUV met lager gewicht dan de concurrentie
Als McLaren wil overleven, moet er een SUV in het modellengamma, aldus Leiters tegenover Car Magazine. Klanten vragen om een sportauto waarin ook de familie mee kan. Maar een SUV moet wel trouw blijven aan de waarden van McLaren. Dus wil Leiters dat de auto een lager gewicht krijgt dan de concurrentie, onder meer door nóg kwistiger gebruik van koolstofvezel.
Eerste elektrische auto van Britse sportmerk
De P1, Speedtail en Artura gebruiken hybridetechniek. De aankomende SUV wordt de eerste volledig elektrische auto van het merk. En waarschijnlijk ook de eerste McLaren met vierwielaandrijving. In het segment van de super-SUV’s komt McLaren helaas wel rijkelijk laat. Als alles goed gaat, komt het nieuwe model pas in 2026 op de markt.
Deze occasion wil je: Toyota Sera, de inspiratiebron voor de Mclaren F1
Productie zal waarschijnlijk verdubbelen
McLaren moet op zoek naar een partner om de SUV te bouwen, want in de fabriek in Woking is maar capaciteit voor 6000 sportwagens per jaar. Een crossovermodel zal de productie van het merk waarschijnlijk meer dan verdubbelen. Dat is althans gebeurd bij Bentley, Rolls-Royce en Lamborghini, toen die een SUV lanceerden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Deze Japanse occasion is betrouwbaar, stoer en vrij betaalbaar
-
Deze occasion is stoere en moderne SUV voor niet al te veel geld
-
Oei, gloednieuwe Ferrari Purosangue total loss na megaklapper
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar