Meer power voor Audi R8
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-r8-2019-facelift-18.jpg)
Audi heeft de R8 op diverse punten verbeterd. Zowel de R8 Coupé als R8 Spyder krijgt meer power en nog agressievere looks. De levering van de eerste exemplaren start begin 2019.
Atmosferische 5,2-liter V10-motor
De atmosferische 5,2-liter V10-motor van het vorige type leverde 540 pk. Nu is de instap-R8 al goed voor 570 pk. Het koppel neemt toe naar 550 Nm, een toename van 10 Nm, en is beschikbaar bij 6.500 toeren per minuut. Wie toeren maakt, wordt dus beloond. En dat is geen straf bij een atmosferische motor, want de V10 klinkt sensationeel. De R8 Coupé met 570 pk sprint in 3,4 seconden naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 324 km/h. Bij de R8 Spyder is dat 3,5 seconden en 322 km/h.
R8 V10 Plus is niet meer
De naam Audi R8 V10 Plus verdwijnt. In het vervolg geeft Audi de snelste R8 de naam Audi R8 V10 Performance. De tienpitter in deze versie schopt het vanaf nu tot 620 pk (+10 pk) en 580 Nm (+20 Nm). Geoptimaliseerde kleppen en componenten van titanium zijn de belangrijke oorzaken van deze krachttoename. Snel is de Audi R8 V10 Performance zeker. Als coupé duurt de 0-100-sprint slechts 3,1 seconden en bedraagt de topsnelheid 331 km/h. De R8 Spyder met 620 pk flikt hetzelfde kunstje in 3,2 seconden en haalt een top van 329 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-r8-2019-facelift-1.jpg)
Dynamiek
Naast meer power heeft Audi zich ook gericht op de dynamiek. De wielophanging moet meer stabiliteit bieden en de rijhulpsystemen geven volgens Audi meer feedback. De remafstand is verkleind dankzij een aangescherpte Electronic Stabilization Control (ESC). Er zijn diverse rijmodi: comfort, auto, dynamic en individual. In het geval van de Performance-variant zijn er nog drie afzonderlijke programma’s: dry, wet en snow.
Design aangescherpt
Het design van de R8 is flink aangescherpt. De bumpers hebben scherpere hoeken en aan de voorzijde bespeuren we dezelfde sleuven boven de grille zoals ook de nieuwe A1 heeft. Dit is natuurlijk een verwijzing naar de legendarische ur-Quattro.
Drie exterieurpakketten
Kopers kunnen kiezen uit drie exterieurpakketten, elk met een eigen afwerking. Denk bijvoorbeeld aan componenten in een matte titaniumlook, in hoogglans koolstofvezel of hoogglans zwart. Audi introduceert ook nieuwe ex- en interieurkleuren. Audi installeert standaard 19-inch lichtmetaal onder de vernieuwde R8. Optioneel levert Audi 20-inch wielen in vijfspaaksdesign.
Audi Böllinger Höfen
Audi bouwt de R8 in de Audi Böllinger Höfen-fabriek in Heilbronn, gelegen nabij Neckarsulm. Ongeveer 500 mensen zijn betrokken bij de productie van de Audi R8. De vanafprijzen maakt Audi later bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had