Meer varianten Mercedes-Benz EQC op komst
Mercedes-Benz opent met deze fonkelnieuwe EQC de aanval op de Jaguar I-Pace en de Audi e-tron. De levering start in de tweede helft van 2019. De auto wordt eerst bij geselecteerde dealers aangeboden, daarna is de Mercedes-Benz EQC ook te koop bij de resterende dealers.
Vier jaar ontwikkelingstijd
De vijfzits EQC is in de afgelopen vier jaar ontwikkeld en speelt met zijn SUV-uitstraling in op de toenemende vraag naar SUV’s. Jaguar en Audi varen dezelfde koers met respectievelijk de I-Pace en e-tron. Mercedes-Benz trapt af met een variant met 408 pk (300 kW) en 765 Nm koppel: de EQC 400 4Matic. Maar er komen meer varianten. Allemaal krijgen ze een 80 kWh lithium-ion-accupakket, maar Mercedes-Benz gaat spelen met verschillende elektromotoren om verschil in prestaties te realiseren.
400 kilometer range
De versie met 408 pk heeft op elke as een elektromotor. Dat resulteert automatisch in vierwielaandrijving. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 180 km/u en de 0-100-tijd bedraagt 5,1 seconden. Het lithium-ion-accupakket met een capaciteit van 80 kWh is verwerkt in de bodemsectie en weegt een stevige 650 kilogram. Het totale gewicht bedraagt 2.420 kilogram. De EQC is dus een extreem zware auto. De range volgens de verouderde NEDC-norm komt uit op 450 kilometer. Volgens de nieuwe WLTP-meetcyclus moet 400 kilometer mogelijk zijn.
One pedal rijden
Er zijn vijf rijprogramma’s, te weten Comfort, Eco, Max Range, Sport en een individueel programma. Allemaal hebben ze invloed op de karakteristiek van de auto. Het zogeheten one pedal rijden is mogelijk. Gas liften betekent dat de auto dan automatisch sterk afremt en dat tegelijkertijd energie wordt teruggewonnen. Daarnaast is er een ECO-assistent die navigatiegegevens, verkeersbordherkenning en informatie uit de intelligente veiligheidsassistenten (radar en stereocamera) gebruikt om de zeilfunctie en energieterugwinning aan te sturen. Ook vertelt dit systeem wanneer de bestuurder het gaspedaal kan loslaten, bijvoorbeeld omdat er een lagere snelheidslimiet aankomt. Preconditionering en het multimediasysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) met slimme spraaksturing en EV-specifieke systemen zijn ook van de partij.
Tot 110 kW laden
Belangrijk bij een elektrische auto zijn de oplaadtijden. Afhankelijk van het oplaadniveau kan de EQC worden opgeladen met een vermogen tot 110 kW. In ongeveer 40 minuten gaat de accu van 10% oplaadniveau naar 80% (voorlopige cijfers). Volgens Mercedes-Benz was 150 kW technisch mogelijk, maar met het oog op duurzaamheid van de accu heeft Mercedes-Benz voor 110 kW gekozen. Thuis laden of bij een publiek oplaadpunt kan met 7,4 kW.
Productie op diverse locaties
De prijs is nog niet bekend, maar reken op ongeveer 80 mille. Mercedes-Benz geeft 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterij. De productie van de Mercedes-Benz EQC start in 2019 in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen. De Duitsers gaan de auto naast reguliere modellen bouwen. De accu’s komen uit de recent uitgebreide accufabriek van Mercedes-Benz in Kamenz, nabij Dresden. In China bereidt de Chinees-Duitse joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) de productie van de EQC voor de lokale markt voor.
EQ
De naam EQ gaan we in de toekomst vaker zien bij Mercedes-Benz. EQ staat voor ‘electric intelligence’ en vormt een nieuw submerk binnen de Mercedes-Benz-familie. EQ focust zich volledig op elektromobiliteit en bijbehorende services. De bandbreedte loopt van elektrische auto’s via wallboxen en oplaadservices tot private energieopslagunits. Een naam om te onthouden dus. Hieronder nog de specificaties van de nieuwe EQC.
- CO2-uitstoot: 0 g/km
- Energieverbruik (NEDC): 22,2 kWh/100 km*
- Actieradius: 450 km+ NEDC
- Aandrijflijn: Twee asynchrone elektromotoren, vierwielaandrijving
- Vermogen: 300 kW (408 pk)
- Maximumkoppel: 765 Nm
- Topsnelheid: 180 km/h (begrensd)
- Acceleratie 0-100 km/h 5,1 sec.
- Accu: Lithium-ion-accu
- Capaciteit: 80 kWh
- Accugewicht: 650 kg
- Lengte/breedte (met spiegels)/hoogte: 4.761/1.886 (2.096)/1.624 mm
- Spoorbreedte voor/achter: 1.625/1.615 mm
- Wielbasis: 2.873 mm
- Bagageruimtevolume (afh. van uitrusting): Ca. 500 l
- Leeggewicht (DIN): 2.425 kg*
- Max. toegestaan treingewicht (DIN): 2.930 kg
- Laadvermogen (DIN): 505 kg
- Max. aanhangwagengewicht (12%): 1.800 kg
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8