Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake: meer dan genoeg pk’s en laadruimte
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-amg-cla-45-4matic-shooting-brake-31.jpg)
Daar is hij dan, de auto waarvan we wisten dat hij zou komen: de Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake. De stationwagen met de krachtigste tweeliter vierpitter (421 pk) ooit gemaakt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-amg-cla-45-4matic-shooting-brake-1.jpg)
Het was natuurlijk heel logisch van Mercedes-AMG om de AMG A45-familie compleet te maken met de ‘Shooting Brake’ zoals ze zo creatief de stationwagen-versie van de CLA noemen. Het platform van de auto was vanaf het begin al geschikt, dus het was een kwestie van de techniek van de eerder getoonde A45’s onder een andere body schuiven en klaar.
Hetzelfde
Daardoor is er ook weinig nieuws te melden over de aandrijflijn van deze wagen. Hij is namelijk zoals gezegd hetzelfde als bij de A45 en CLA 45. Ook bij deze auto komt hij er in twee varianten: De Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake met tweeliter turbo vierpitter met 287 pk en 480 Nm en de CLA 45 S met 421 pk en 500 Nm. Maar door het extra gewicht van de Shooting Brake-vorm gaat optrekken iets langzamer dan de andere versies. Een 0 naar 100 km/h sprint gaat in respectievelijk 4,1 en 4,0 seconden. Topsnelheden zijn wel hetzelfde als bij de andere A45-modellen: 250 km/h voor de ‘normale’ en 270 km/h voor de S.
Minst praktische station
Het grote verschil in deze auto zit hem dan ook in de koets. Deze is wat groter dan zijn voorganger (48 mm langer en 55 mm breder) waardoor er ruimte is voor vijf personen en 505 liter aan bagage. Of hij daarmee van ons oordeel “minst praktische station” afkomt, is nog maar de vraag. Mercedes zelf doelt ook niet specifiek op de praktische mens, maar op “een jonge doelgroep die actief en gevarieerd leeft qua werk en vrije tijd.”
Helaas communiceert de Duitse autobouwer geen prijzen en heeft het het ook niet over een tijdstip voor marktintroductie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had