Mercedes-AMG E 63 is nieuwe Duitse ‘King of the Hill’
De BMW M5 met Competition Package schopt het tot 575 pk, de Audi RS6 Performance tot 605 pk, maar de nieuwe Mercedes-AMG E 63 S gaat daar nog overheen. Met 612 pk is het de sterkste Duitse supersedan.
612 pk, 850 Nm
Uitgeklopt, met een nieuwe motorkap met meer welvingen en een andere grille. Het is dit keer geen uiterlijk vertoon: de 4,0 liter V8 wordt in de Mercedes-AMG E 63 S zelfs krachtiger dan in de AMG GT R. In die auto levert de motor 585 pk en 700 Nm, terwijl hij in de snelste E-Klasse nog een stap verder gaat met 612 pk en 850 Nm. Sprinten doet de E 63 S dan ook serieus snel: 0-100 km/h doet hij in 3,4 tellen en door naar een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Wil je hem op 300 km/h laten afregelen, dan moet je ook een rijcursus volgen bij AMG.
E 63
Mag het allemaal íets minder, dan levert Mercedes-AMG de E-Klasse ook als E 63, dus zonder de S. Ondanks dat de motor in deze versie 571 pk en 750 Nm levert, heeft het nauwelijks invloed op de prestaties. Nul naar honderd gaat in 3,5 seconden en ook de topsnelheid is standaard afgeregeld op 250 km/h en optioneel op 300 km/h.
Negen versnellingen
Beide versies maken gebruik van een nieuwe negentrapsautomaat met dubbele koppeling. In plaats van een koppelomvormer heeft AMG nu een natte koppeling gebruikt, zodat hij beter van zijn plaats komt vergeleken bij een andere versnellingsbak met dubbele koppeling. Met de nieuwe versnellingsbak kan hij bovendien nog sneller schakelen dan voorheen.
Drift
De nieuwe Mercedes-AMG E 63 is weliswaar alleen leverbaar met vierwielaandrijving, toch kun je met het topmodel nog altijd driften. De ‘S’ heeft namelijk een speciale driftmodus die al het vermogen naar de achterwielen stuurt. Je moet dan ook meteen het ESP volledig uitzetten en de auto in ‘Race’ hebben staan en de versnellingsbak in ‘Manual’.
Techniek
Beide modellen hebben standaard een geavanceerd luchtveringsysteem met drie kamers. Zo kan de demping in ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport Plus’ gezet worden, waarbij hij respectievelijk steeds een beetje stugger wordt. Het is niet de enige geavanceerde technologie die de auto aan boord heeft. De Mercedes-AMG E 63 heeft alle techniek van de E-Klasse in huis en heeft daarbij ook nog eens cilinderuitschakeling. Mede daardoor haalt hij – op papier – een verbruik van 8,9 liter op 100 kilometer.
Mercedes-AMG trekt het doek officieel van de auto op 16 november, op de autoshow van Los Angeles. Begin volgend jaar moet hij vervolgens in de showroom staan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8