Mercedes-AMG G 63 natuurlijk ook weer van de partij
Nog meer Mercedes-nieuws en nog meer SUV-nieuws… Dit is de nieuwe Mercedes-AMG G 63. De 585 pk sterke blokkendoos staat uiteraard begin maart op de Autosalon van Genève.
Zijn voorganger had een 5,5 liter twinturbo V8 met 571 pk en 760 Nm. De nieuwe G 63 ruilt die krachtbron in voor de 4,0 liter twinturbo V8 uit de Mercedes-AMG GT R. In de G 63 heeft dat blok net zoveel vermogen (585 pk), maar een stuk meer koppel (850 Nm in plaats van 700 Nm). Van stilstand naar 100 km/h gaat daarmee in 4,5 seconden, maar al bij 220 km/h is de koek op. Tenminste, als je niet het AMG Driver’s Package besteld. Doe je dat wel, dan mag je door naar 240 km/h.
Side pipes
Zuinig is de 2485 kilogram wegende G 63 natuurlijk niet. In theorie zou hij genoegen moeten nemen met 1 liter brandstof op iedere 7,57 kilometer, maar in de praktijk is dat waarschijnlijk nauwelijks haalbaar, ondanks de cilinderuitschakeling die de achtcilinder heeft. De aandrijfkrachten gaan overigens via een negentraps automaat naar alle vier wielen (40 procent naar voren, 60 procent naar achteren). Mercedes-AMG G 63 ademt uit door twee ‘side pipes’ links en twee ‘side pipes’ rechts.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nio komt binnenkort met nieuwe EV voor minder dan 30.000 euro
-
Dit is waarom Audi ineens 74 procent (!) minder winst maakt
-
De #5 is de allergrootste Smart ooit
-
Duik in de prijslijst: Dacia Spring interessanter dan ooit?
-
Elon Musk: ‘Koop verborgen range Tesla Model Y voor 1.850 euro’
-
Rijtest Mini Cooper SE: meer vermogen en moderner dan ooit
-
Waarom we de Rolls-Royce Cullinan niet ‘gefacelift’ mogen noemen
-
Wat de W12 van deze Bentley Batur gemeen heeft met Phil Collins
-
Pas op: deze populaire benzine uit Frankrijk beschadigt jouw auto
-
De productiepartner van Fisker gelooft er niet meer in
-
Na ontslagen op ontslagen volgen bij Tesla… nóg meer ontslagen
-
Slachtofferhulp boos op vaste klanten CJIB: ‘Gek dat we dit toelaten’