Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ in vier smaken
Vol trots presenteerde Mercedes-Benz een krap jaar geleden zijn GT-R, waarop de Duitse autobouwer als een van de unieke features de AMG Panamericana-grille introduceerde. Maar zo uniek is dat klassieke luchtrooster intussen niet. Ook de reguliere versies van de GT beschikken sinds kort over de grille en nu krijgt ook de GLC 63 de beschikking over het rooster met bolle verticale spijlen.
De zogeheten Panamericana-grille, vernoemd naar de grille zoals toegepast op een van Mercedes’ meest legendarische racewagens, lijkt het familiegezicht van AMG te worden, nu het rooster ook op de potentste GLC en GLC Coupé wordt toegepast.
Twee configuraties
De grille zorgt in het geval van de GLC voor het visuele onderscheid tussen de 43- en de 63 reeks. De 63 vormt het topmodel van de lijn. Hij komt er in twee configuraties, een naamloze 63 4Matic+ en een 63 4Matic+ S. De extra letter in de naam duidt op een krachtigere versie van de 4.0 V8-benzinemotor in het vooronder. Het blok reikt in zijn sterkste variant tot 510 pk, een configuratie zoals AMG al voor meerdere types toepast. De naamloze uitmonstering perst 476 pk uit zijn acht cilinders. Het koppel ligt met 650 Nm precies 50 Nm lager dan dat van de S-uitvoering. Een verschil dat ook tot uiting komt in het prestatieniveau. De topsnelheid is sowieso op 250 km/h elektronisch afgeregeld, de sprint 0-100 km/h duurt in de S-uitvoering 0,2 tellen korter. De topversie tikt al na 3,8 seconden de 100 km/h aan, wanneer vanuit stilstand wordt vertrokken.
4Matic
Mercedes-AMG biedt de GLC louter met vierwielaandrijving aan, waarvoor gekozen is voor het systeem zoals in de E 63 AMG gepresenteerd. De trekkracht wordt tussen voor- en achteras verdeeld. AMG’s topman Tobias Moers liet recent weten dat ook de GLC over Drift Mode zal beschikken.
LEES OOK: MERCEDES-AMG GLC43 COUPE
September
Naast de keuze uit een 4.0 V8 met 476 en 510 pk schotelt Mercedes-AMG nog een optie voor. De GLC 63 is er bij de marktintroductie direct in twee carrosserievarianten, te weten als SUV en als SUV Coupé. De orderboeken worden in juni geopend. De eerste kopers ontvangen de sleutels van hun snelle SUV in september. De prijzen zijn nog niet bekend.
Edition1
Bij d verkoopstart is er tevens een Edition1 leverbaar. Dit introductiemodel wordt door AMG voorzien van striping (naar keuze geel of matrijs) over de gehele koets, matzwart gekleurde 21 inch lichtmetalen wielen met gele elementen en een aerodynamicapakket, terwijl binnenin sportstoelen, een stuurwiel met afgeplatte onderkant, nappa-lederen bekleding en gele stitching opvallen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce