Mercedes-AMG GT Black Series onttroont Lamborghini op Nordschleife
Onder de slogan ‘The Beast from the Green Hell’ introduceerde Mercedes-AMG in 2018 de GT-R uitmonstering van zijn huidige sportwagen, maar het echte beest werd later gecreëerd. Die GT Black Series is mede dankzij zijn racebroer GT3 en GT4 gevormd op de Nordschleife, die als bijnaam de Groene hel draagt. De Black Series ís het beest van de Green Hell!
Met de GT Black Series heeft Mercedes-AMG het onofficiële ronderecord voor productie-auto’s op zijn naam weten te zetten. De GT Black Series deed over een rondje -exclusief het rechtstuk T13- precies 6 minuten en 43,616 seconden. Daarmee is de Duitse sportcoupé een fractie sneller dan de Lamborghini Aventador SVJ Coupé, die een tijd liet noteren van 6 minuut 44,97 seconden.
Chapeau voor voormalige AMG-baas
Dat Mercedes-AMG het record op het oude Duitse circuit wilde grijpen, was geen geheim. Het was de droom van voormalige AMG-baas Tobias Moers, die net enkele maanden geleden is overgestapt naar Aston Martin Lagonda om daar de scepter te zwaaien. Het is voor hem erg jammer dat hij nu niet de credits krijgt die hij verdient. Moers, een techneut in hart en nieren, was de drijvende kracht achter de GT-serie en vooral de GT Black Series-uitvoering.
Geen Hamilton
In eerdere gesprekken met de voormalige AMG-ceo liet hij meerdere malen vallen dat een snelheidsronde op de Nordschleife een kwestie van tijd was. Op de vraag of het een mooi klusje voor AMG’s Formule 1-ster Lewis Hamilton was, zei hij resoluut nee. Rijden op de Nordschleife is een bijzondere specialiteit. Dat het een AMG GT3-rijder zou worden stond toen al vast. Gekozen is voor de Duitser Maro Engel, een specialist in langeafstandsraces.
Afstellingen
Engel reed de GT Black Series in zijn standaardtrim, maar met alle hulpmiddelen geoptimaliseerd voor een snelle ronde op de Nordschleife. Mercedes-AMG geeft aan dat de frontsplitter in de race-positie (maximaal uitgeschoven) stond en de lage en hoge wing blades van de achterspoiler in de middelste positie stonden. Via het verstelbare onderstel is de koets aan de voorzijde 0,5 cm en aan de achterzijde 0,3 cm lager boven het asfalt gehangen. Het camber van de vooras stond op het maximum van 3,8 graad, achter op 3,0 graad. Engel koos voor de hardste stand van de stabilisatorstangen.
Michelin-schoeisel
Uit data van Mercedes-AMG blijkt dat Engel tijdens de rit op de Nordschleife de stand van de tractiecontrole wisselde tussen 6 en 7, afhankelijk van het circuitdeel. Tot slot, de Mercedes-AMG GT Black Series reed op de Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO-banden met een zacht compound. Die banden zijn ook op de straatauto verkrijgbaar. Het spreekt voorzich dat de GT Black Series voor zijn rit met snelheden tot boven de 300 km/h was uitgerust met het Track Package, inclusief een rolkooi en harnass-gordels.
Gelimiteerde productie
Mercedes-AMG levert de GT Black Series in een gelimiteerde beschikbaarheid. De auto zal slechts één jaar leverbaar zijn. Het productievolume is nog niet bekend.
Concurrentiestrijd
Het is de vraag hoe lang het record van snelste productie-auto op de Nordschleife blijft staan. Lamborghini staat op het punt om een Huracan STO te introduceren. Duikt die auto onder de tijd van de AMG?
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8