Mercedes-AMG pakt Nürburgring-record Porsche af
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2F20C0665_006.jpg)
Mercedes-AMG heeft met haar GT 4-Door 63 S 4Matic+ een nieuw record te pakken. Op de Nürburgring zette de Duitsers de snelste rondetijd in de executive class neer.
Zeven minuten en 27,80 seconden deed de AMG-ontwikkelaar Demian Schaffert over de 20,83 km lange circuitronde. Een officieel erkende recordtijd. Hiermee overtreft de Mercedes de Porsche Panamera Turbo S die 7:29,81 nodig had om het legendarische circuit te ronden.
2021-versie
De vorige rondetijd van de GT 4-Door Coupé – ook door Schaffert neegezet – was 2,3 seconden langzamer. Dit terwijl de 2018-versie 9 paarden meer onder de kap heeft. De versie waarmee het baanrecord is gereden is standaard, zoals-ie al sinds september in productie is. De auto had enkel aanpassingen voor de veiligheid: kuipstoelen met een vierpuntsgordel, andere banden: Michelin Pilot Sport Cup 2-banden en een optioneel aeropakket.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2F20C0665_004.jpg)
Allesbehalve optimaal
Hoewel het een krankzinnige rondetijd is voor zo’n grote vierdeurs coupé, denkt Mercedes-AMG nog sneller te kunnen. “De omstandigheden waren allesbehalve optimaal”, laten zij weten. De luchttempratuur was 7 °C en er waren enkele natte gebieden op de baan.
Nog meer vermogen
AMG moet net als alle andere autofabrikanten het milieu tegemoetkomen. Daarom brengen de Duitsers volgend jaar nog een hybride GT 4-Door coupé uit. Deze draagt de naam GT 73 en krijgt naar voluit een totaalvermogen van +/- 800 pk. Dit vermogen komt uit een 4,0-liter V8-benzinemotor met twee turbo’s bijgestaan door een elektromotor. Wel zal die bolide door het accupakket een paar kilo aankomen…
Over het circuit
Wij namen in 2018 de grote vierdeurs coupé mee over het Formule 1-circuit in het Texaanse Austin. Met zijn 639 pk sterke V8 biturbo trekt de dik twee ton zware AMG in 3.2 seconden naar de honderd. Of deze exorbitante wagen concurrentie bood aan de Porsche Panamera zien we in deze review: