Mercedes-Benz 300 SEL 6.3: Sedan met sportwagenprestaties
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FRote-Sau-2a.jpg)
De Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 was de topversie van de W109-serie en kwam tot stand onder leiding van de technisch leider bij het Duitse merk, Erich Waxenberger. Hij zag de Amerikaanse muscle cars met een dikke V8 aan de andere kant van de oceaan en besloot de gigantische motor uit een Mercedes-Benz 600, een 6.332cc V8, in de W109 te lepelen. In 1968 verscheen het model geheel onverwacht op de Autosalon van Genève.
Met zijn vermogen van 220 pk en zijn vermogen van 510 Nm was de 6.3 in staat een topsnelheid te behalen van 220 km/u en sprintte de grote limo van 0 naar 100 in een onwaarschijnlijk snelle 6,5 seconden! Daarmee was deze Benz sneller dan een Porsche 911 S of een Jaguar E-Type. Tevens stond dit topmodel aan de wieg van het huidige AMG.
In 1971 zorgde Mercedes samen met AMG voor een verrassing op het circuit van Spa door met de 1,5 ton zware limousine aan de start te verschijnen van de 24-uurs race. Onder de kap van de knalrode racer lag een naar 6.8 liter vergrote V8 die goed was voor 428pk, 620Nm koppel en een topsnelheid van 265 km/u. Op het circuit van Franchorchamps was de grote Benz een unicum in het strijdveld dat gevuld was met de Ford Capri RS, Alfa Romeo GTA en de BMW 3.0 CS. Onverdienstelijk was men niet door tweede te eindigen in het algemeen klassement en eerste in de eigen klasse.
Deze Mercedes-Benz S-Klasse 6.3 uit 1970 is geheel opnieuw opgebouwd als raceauto naar voorbeeld van de legendarische Rote Sau en wordt te koop aangeboden in Duitsland via Classic Driver. Volgens de verkoper zou het een technisch hoogstandje zijn met een speciaal koelsysteem voor de motor, versnellingsbak en achteras. Helaas geeft de verkoper niet meer details prijs in zijn omschrijving. De prijs is helaas op aanvraag.
Via THECOOLCARS.nl de plek voor het delen van advertenties van oldtimers, youngtimers en klassiekers van de toekomst).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FRote-Sau-4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FRote-Sau-3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FRote-Sau-2a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FRote-Sau-4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FRote-Sau-3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FRote-Sau-2a.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had